شيخ حسين انصاريان
341
تفسير و شرح صحيفه سجاديه (فارسى)
5 - پس از استخاره به پيام خداوند احترام گذاشته و در عمل به آن جدّيّت داشته باشيد . « 1 » و همچنين نيكوست كه انسان در استخاره پس از تحصيل طهارت جسمى و روحى و حمد و ستايش الهى دو ركعت نماز بجاى آورد و قنوت را با توجّهى خاص بخواند و در حال نماز ادب را مانند نيازمندان نگه دارد و تا پايان نماز و دعا ازبه خداوند غافل نشود و با كسى در بين استخاره سخن نگويد و در صورتى كه خلاف مراد او درآمد ناراحت نشود و خدا را سپاسگزارى نمايد . از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود : كانَ أَبى اذا أَرادَ الْاسْتِخارَةَ فى الْامْرِ تَوَضَّا وَ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ إِنْ كانَتِ الْخادِمَةُ لَتُكَلِّمُهُ فَيَقُولُ سُبْحانَ اللَّهِ وَ لايَتَكَّلَمُ حَتَّى يَفْرُغَ . « 2 » هر گاه پدرم پيوسته براى كارى خواست استخاره نمايد وضو مىگرفت و دو ركعت نماز مىخواند و اگر خدمتكار با او سخن مىگفت مىفرمود : خداوند منزّه است و گفتگو نمىكرد تا به پايان برسد .
--> ( 1 ) - رياض السالكين : 5 / 129 - 130 . ( 2 ) - بحار الأنوار : 88 / 262 ، باب 7 ، حديث 14 ؛ المحاسن : 2 / 599 ، حديث 8 .