الشيخ محمد علي الگرامي
273
استفتائات ( 1382 ش ) ( فارسى )
جواب : بسمه تعالى 1 - پس از اداء خمس و زكات ، و مظالم اگر دارد ، و اداء حج اگر بعهدهاش بوده ، باقى تركه بين ورثه تقسيم مىشود . 2 - مهريه زن از شوهر گرفته مىشود ، اگر ملك بوده خود ملك يا قيمت آن به ارزش روز ، و اگر پول بوده و هنوز كاملًا بى ارزش نشده به اعتقاد ما همان مقدار پول . 3 - نصف همهء مال و از جمله نصف مهريه كه به زن رسيده است ، مال شوهر است . 4 - ما باقى ارث بين خواهر و برادر تقسيم مىشود 2 سهم ، برادر ، و 1 سهم ، خواهر . سؤال 269 : بسمه تعالى خدمت مرجع عاليقدر . . . سلام عليكم احتراماً اينجانب ليلا . . . كه مدّتى است شوهرم فوت كرده و قيمومت دو كودكم را بر عهده گرفتهام و حقوق شوهرم را به بنده و مقدارى به پدر و مادر و خواهر و برادرانش پرداخت مىكنند مىخواستم شرعاً اطّلاع پيدا كنم كه اينجانب ليلا . . . مىتوانم نسبت به قيمومت خود به كودكانم ماهانه از مستمرى دريافتى به عنوان حق الزحمه برداشت نمايم يا خير ؟ مقتضى است جهت نجات از ضيق زندگى و مخارج كودكانم رهنمودهاى لازم را مرحمت فرمايند ( من اللَّه التوفيق ) ليلا . . . جواب : بسمه تعالى اگر احتياج داريد به مقدار ضرورت برداريد . سؤال 270 : بسمه تعالى محضر مبارك . . . سلام عليكم با سلام و احترام شخصى از دنيا رفت و اموالى داشت ولى وصيت نكرده است آيا بر وراث واجب است ثلث مال او را در نظر بگيرند و هزينه نمايند .