الشيخ محمد علي الگرامي
274
استفتائات ( 1382 ش ) ( فارسى )
يا خير . در صورت واجب بودن آيا يوم الفوت ملاك است يا زمان پرداخت لطفاً تكليف را مشخص نماييد . على . . . جواب : بسمه تعالى 1 - واجب نيست ، ليكن اگر عمل كنند خيلى بهتر است ، بالاخره او زحمت كشده و اين اموال را براى ورثه قرار داده بهتر است شما هم به فكر او باشيد . البته از سهم كبار ، نه صغار . 2 - اگر وصيت بود ميزان قيمت يوم الفوت است ، و اگر مال معينى را وصيت كرده باشد همان را هر وقت بخواهند مصرف كنند به قيمت يوم الفوت حساب مىكنند و به مقدار ثلثِ كل مال ، برايش صرف مىكنند . حال كه وصيت نكرده همه چيز بسته به رضايت ورثه مىباشد . سؤال 271 : بسمه تعالى محضر مبارك حضرت آيت اللَّه . . . سلام عليكم برادرى ، سهم الارث پدرىِ خواهرش را ( كه پنج زمين مىباشد ) نمىدهد ولى با اعتراض خواهر ، مجبور مىشود يك زمين به او بدهد آن هم به شرطى كه متن زير را امضاء كند . 1 - سهم الارث پدرىِ من همين يك زمين است . 2 - مدعى هيچ گونه اجارهاى هم نيستم چون زمين با رضايت من در دست برادرم بوده . 3 - حق هرگونه ادعاى حقوقى و غيره را از خود سلب مىكنم و در اين زمينه صلح نموديم . آيا اين متن ، از لحاظ قانونى و شرعى ارزشى دارد و لازمالوفاء هست يا نه ؟ جواب : بسمه تعالى در حقيقت براى رسيدن به مقدارى از حقوق خود از باقى حقوق خود گذشت كردهايد اگر واقعاً گذشت كنيد ديگر حقى نداريد ليكن پيداست كه از روى ناچارى اظهار گذشت مىكنيد كه لااقل به مقدارى از حق خود برسيد . بنابراين شرعاً شما طلبكار باقى حقوق خود هستيد .