محمد جواد مغنية ( مترجم : احمد مقدسى )

251

اين است وهابيت . . . ( هذي هي الوهابية ) ( فارسى )

موقع خوردن حالت سيرى به‌وجود مىآورد و هنگام خوردن دوا بهبودى مىدهد و به وقت خوردن آب عطش را بر طرف مىسازد ! اما معتزله و اماميه معتقدند كه در جهان آفرينش اسباب و علل طبيعى وجود دارد كه نخست رويدادها منسوب به آنهاست و سپس به واسطه آنها به خدايى كه مسبب همه اسباب « 1 » است نسبت داده مىشود .

--> ( 1 ) . اهل سنت معتقدند كه هيچ علت و سببى به جز خدا وجود ندارد . اوست كه سيراب شدن را در نوشيدن و سير شدن را در خوردن و سوزاندن را در آتش قرار داده است . برخى از آنان معتقدند كه شخصى كه اعتقاد دارد خداوند قدرت سيراب كردن را در آب و سوزاندن را در آتش قرار داده ، و چيزهايى از اين قبيل ، كافر است . رجوع كنيد به المستصفى من علم الاصول محمد بن محمد غزالى : 1 / 313 ، المواقف : 8 / 148 و 203 - 204 . اهل سنت همچنين معتقدند كه : معلول‌ها براساس علل ، جريان نمىيابند و همه ممكنات بدون واسطه متكى به خداوند متعال هستند و هيچ پيوند و ارتباطى ميان حوادث متوالى وجود ندارد جز اينكه برخى از اين حوادث برحسب عادت به دنبال برخى ديگر اتفاق مىافتند مانند سوزاندن به دنبال تماس با آتش و سيراب شدن بعد از نوشيدن آب ، و سوزاندن و سيراب شدن ، هريك مستقيما به خدا متكى هستند و تماس با آتش و نوشيدن مطلقا نقشى در آن ندارند . نگاه كنيد به المواقف : 8 / 148 و 203 - 204 . شيعه معتقد است كه همه معلول‌ها با علل پيوند و رابطه دارند ؛ آب است كه سيراب مىكند و آتش است كه مىسوزاند . مراجعه كنيد به رسائل المرتضى : 2 / 304 ، اوائل المقالات : 358 ، تفسير الميزان : 7 / 203 . اهل سنت معتقدند كه واجب نيست خدا پيامبرانى مبعوث كند كه امور خير و شر را براى مردم توضيح دهند و جايز است كه آنها را بدون راهنما و رهبر رها كند زيرا هيچ چيز بر خدا واجب نيست و سرزدن هيچ كارى از او زشت و قبيح نيست . نگاه كنيد به اصول -