محمد جواد مغنية ( مترجم : احمد مقدسى )
206
اين است وهابيت . . . ( هذي هي الوهابية ) ( فارسى )
شيخ سليمان عبد الوهاب برادر محمد بن عبد الوهاب كه از مخالفين سرسخت وهابيها است در كتاب خود خطاب به جماعت وهابى مىنويسد : « شما ، مردم را به كوچكترين بهانه و با ظن و گمان تكفير مىكنيد و كسانى را كه دين مقدس اسلام آنها را مسلمان مىشناسد و نيز كسانى را كه از تكفيرشان خوددارى مىنمايد ، به كفر و شرك متهم مىسازيد » ما از سخنانى كه درباره وهابيها گفته شده صرفنظر مىكنيم و به نوشتهها و كتابهاى خود آنها توجه كرده و چنان كه در مباحث پيش راجع به توحيد و شرك به كتب مورد اعتمادشان استناد نموديم به منابع معتبرشان اكتفا مىكنيم . محمد بن عبد الوهاب بنيانگذار وهابيت مىگويد : گفتن كلمه توحيد ، انجام دادن عبادت زياد و ادعاى اسلام هيچيك براى اينان ( يعنى غير وهابيها ) فايده ندارد چون بر خلاف شريعت اسلامى رفتار مىكنند « 1 » . بله به واقع برادرى و عطوفت و محبت بين مسلمانان اينچنين شايسته است باشد ! ! ! خدا پاداشت را به نيكويى بدهد واقعا با اين بيان خيلى زيبا روش مسالمتآميز اسلام را به تصوير كشيدهاى تا آنجا كه آدم دچار اشتباه مىشود كه نكند اين آيه « وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ » « 2 » ما تو را به
--> ( 1 ) . مراجعه كنيد به رساله « كشف الشبهات » كه به همراه ديگر رسائل در كتاب « الرسائل العملية التسع » : 123 ، چاپ 1957 م . ( 2 ) . سوره انبيا : 107 .