الشيخ ناصر مكارم الشيرازي
274
پيام امام امير المومنين ( ع ) ( فارسى )
دوستانش مرقوم داشت ، زيرا گروهى اصرار داشتند كه آن حضرت نظر خود را دربارهء حوادث بعد از رحلت پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و إله و دوران خلفا بيان فرمايد . امام عليه السّلام با اصرار آنها اين نامه را نوشت و دستور داد براى مردم بخوانند تا مخالفان نتوانند حقايق را لوث كنند و تاريخ را تحريف نمايند . امام عليه السّلام در اين خطبه عمدتا به دو نكته اشاره مىكند : نخست اينكه به خداوند از قريش شكايت مىبرد كه آنها در پايمال كردن حقوق آن حضرت ، متّفق شدند و با صراحت گفتند : بايد از حق خود در امر خلافت چشمپوشى كنى ! ديگر اينكه امام عليه السّلام علّت عدم قيام خود را براى گرفتن حق ، شرح مىدهد كه من يار و ياورانى براى اين امر نيافتم و جان خانوادهء خودم را در خطر ديدم . * * *