الشيخ ناصر مكارم الشيرازي
376
اخلاق اسلامى در نهج البلاغه ( خطبه متقين ) ( فارسى )
فوائد كمخورى و مضرات پرخورى 1 - كمخورى موجب سلامتى و اعتدال جسمى و روحى مىشود - چنان كه در ذيل همين فراز از خطبه توضيح داديم تمام پزشكان بر اين باورند كه : از عوامل مؤثر و مهم در سلامتى جسم كمخوراكى است و عامل بسيارى از سكتهها و مرگهاى زودرس پرخورى است ، روانشناسان و روانپزشكان نيز يكى از عوامل به هم خوردگى اعتدال روحى و اضطرابات و كسالتها را پرخورى مىدانند . مولى على ( عليه السلام ) مىفرمايند « قَلّةُ الغذاءِ كَرَمُ النّفس و أدْوَم للصّحة » : « كمخورى موجب كرامت نفس و دوام سلامتى است » . « 1 » در جاى ديگر مىفرمايند : كسى كه غذايش زياد شد ، سلامتى او كم مىشود و سختى و ناراحتى بر نفس او زياد مىگردد . « 2 » در جاى ديگر مىفرمايند « من قَلّ طعامُه قَلّ الامُه » : « كسى كه غذايش كم شد دردهايش كم مىشود » . « 3 » مرحوم خوئى در جلد 9 شرح نهج البلاغه ، خطبه 159 ، به ده چيز كه فوائد گرسنگى و كمخورى است از احياء العلوم غزالى اشاره مىكند در فائده نهم درباره صحت بدن و سلامت مىگويد : سبب بيمارى زيادهخورى و زياد شدن أخلاط در معده و عروق است . نقل شده كه سقراط حكيم كمخوراك بود و وقتى در اين باره از او سؤال شد جواب داد : « إنّ الأَكْلَ لَلْحَياةِ وَ لَيْسَ الحَياةُ لِلأكْل » : « خوردن براى زنده ماندن است نه زنده ماندن براى خوردن » ( به تعبير ديگر مىخوريم تا زندگى كنيم نه زندگى مىكنيم
--> ( 1 ) . غرر الحكم . ( 2 ) . مستدرك ، جلد 3 ، صفحه 81 . ( 3 ) . غرر الحكم . .