السيد ابن طاووس ( مترجم : م - ر )
229
ادب حضور ( فلاح السائل ) ( فارسى )
بازخواست مىشود ، نماز است ، اگر نماز پذيرفته شد اعمال ديگر قبول مىشود ، و اگر پذيرفته نشد اعمال ديگر نيز پذيرفته نمىگردد . » ما نكتههاى ظريف و جالبى در اين باره در كتاب « غياث سلطان الورى لسكّان الثّرى » ذكر نموده و كلام را در آنجا بسط دادهايم ، به گونهاى كه عارفان به معانى آن بهبودى معنوى مىيابند . 3 - سورههايى كه عموما در نمازهاى نافله قرائت مىشوند 1 - در روايتى آمده كه امام صادق عليه السّلام فرمود : « هر كس سورهء « قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ » ، و سورهء « إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ » ، و آية الكرسىّ را در هر ركعت از نمازهاى نافله بخواند ، مسلّما بزرگترين درى كه براى اعمال آدميان گشوده مىشود براى او گشوده شده است ، مگر كسى كه به اندازهء او و يا افزون بر او بخواند . » 2 - در روايت ديگر آمده كه عالم عليه السّلام « 1 » پيرامون ثواب خواندن قرآن در نمازهاى واجب و غير آن فرمود : « شگفتا از كسى كه در نماز خود « إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ » را نخواند ، چگونه نماز او قبول مىشود ؟ ! » 3 - در روايت ديگر آمده كه : « نمازى كه قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ در آن خوانده نشود ، پاكيزه نمىگردد . » 4 - در روايت آمده كه : « هر كس در نماز واجب ، سورهء همزه را بخواند ، از دنيا برخوردار مىشود . » ممكن است سؤال شود : آيا جايز است كه نمازگزار مثلا سورهء همزه را بخواند ، و سورههايى را كه ذكر شد ترك كند ، با اينكه در روايت آمده كه نماز بدون آنها قبول و پاكيزه نمىگردد ؟ جواب : ثواب سورهها به همان صورتى است كه در روايات آمده ؛ ولى اگر كسى سورهاى را با همهء ثوابى كه براى آن نقل شده ترك كند و به جاى آن سورهء « قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ » و « إِنَّا أَنْزَلْناهُ » را بخواند ، به خاطر فضيلتى كه اين دو دارند ، هم ثواب سورههايى
--> ( 1 ) مقصود از « عالم » در روايات ، امام كاظم عليه السّلام است .