على زمانى قمشه اى
391
هيئت و نجوم اسلامى ( فارسي )
ابو ريحان بيرونى در جاى ديگر از نه ماه كبيسه در يك دورهء 24 ساله سخن گفته است كه اگرچه اين دوره از دورههاى كبيسهگيرى يهوديان نيست ، او استفاده از آن را ، تنها در همين موضع ، به يهوديان نسبت مىدهد . به نوشتهء ابو ريحان بيرونى ، اعراب اين روش كبيسهگيرى را يكصد سال پيش از ظهور اسلام به كار مىبردند . گروهى كه وظيفهء محاسبه و اعمال اين ماه كبيسه را داشتند ، « قلامس » ( جمع قلمس ، به نوشتهء ابو ريحان بيرونى ، به معناى درياى پرآب ) خوانده مىشدند و فرآيند اعمال يك ماه كبيسه در يك سال دوازدهماهه نيز « نسىء » نام داشت . با ظهور اسلام و تحريم صريح نسىء و كفر شمرده شدن آن در قرآن كريم ( توبه : 37 ) ، اين روش هيچگاه در گاهشمارى هجرى قمرى استعمال نشد . جدول 2 - نام ماههاى سال در گاهشمارى هجرى قمرى