المسعودي ( مترجم : ابوالقاسم پاينده )

415

مروج الذهب ( فارسى )

سام بن نوح ميرسند و از اعقاب ارم بن سام از اولاد عوص بن ارم و عابر بن ارم و ماش بن ارم بودند عوص ، عاد بن عوص را فرزند داشت و عابر ، ثمود بن عابر را فرزند داشت و ماش بن ارم ، نبيط بن ماش را فرزند داشت همه نبطيان و ملوكشان نسب از نبيط بن ماش دارند . عاد بن عوص بن ارم بن سام بن نوح و فرزندانش در احقاف حضرموت جاى گرفتند و ثمود بن عابر بن ارم بن نوح و فرزندانش در اطراف حجاز جاى گرفتند و جديس بن عابر بولايت جو يعنى يمامه ما بين بحرين و حجاز جاى گرفتند و اكنون يعنى بسال سيصد و سى و دو اين ولايت بدست اخيضر علوى است كه از فرزندان حسن بن على بن ابى طالب رضى الله عنه مىباشد و او با مردم خود مجاور بحرين است و طسم بن لود بن سام بن نوح و فرزندانش با بنى جديس در يمامه جاى گرفتند و عمليق بن لود بن سام بن نوح در حجاز جاى گرفت سابقاً در همين كتاب از فرزندان عيلام سخن گفته‌ايم كه در اهواز و فارس جاى گرفتند و او عيلام بن سام بن نوح بود و نبيط بن ماش بن ارم بن سام بن نوح در بابل جاى گرفت و فرزندانش بر عراق چيره شدند و آنها نبطيان بودند و ملوك بابل كه از پيش يادشان كرديم و بگفتيم زمين را آباد و شهرها بنياد كرده‌اند از ايشان بوده‌اند و چون از همه پادشاهان شريرتر بودند و روزگار خوارشان كرد و شاهى و عزت از ايشان بگرفت و به ذلتى افتادند كه اكنون در عراق و غير عراق دچار آن هستند . گروهى از متكلمان از جمله ضرار بن عمرو و ثمامه بن اشرس و عمرو بن - بحر جاحظ پنداشته‌اند كه نبطيان از عرب بهترند زيرا كسانى كه خداوند تبارك و تعالى پيمبر صلى الله عليه و سلم را از ايشان قرار داده بزرگترين شرف جهان را بايشان اعطا كرده و كسانى كه خداوند پيمبر از ايشان قرار نداده بزرگترين شرف را از ايشان گرفته است كه براى قومى كه خداوند تعالى پيمبر عليه السلام را از آنها قرار داده نعمتى بزرگتر از پيمبر صلى الله عليه و سلم نيست و براى قومى كه خدا عز و جل پيمبر صلى الله عليه و سلم را از ايشان قرار نداده بزرگتر