آقا محمد علي كرمانشاهي

208

مقامع الفضل

كه بگويد : « سبحان من دانت له السّماوات والأرض بالعبوديّة ، لا إله إلّا اللّه الحليم الكريم ، لا إله إلّا اللّه العليّ العظيم ؛ سبحان اللّه ربّ السّماوات السّبع وربّ الأرضين السّبع وما فيهنّ وما بينهنّ وربّ العرش العظيم ، وَسَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ ، اللّهمّ صلّ على محمّد وآل محمّد ، اللهمّ اغفر لنا وارحمنا وعافنا واعف عنّا في الدّنيا والآخرة إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ * ، وصلّ « 1 » على محمّد وآل محمّد » « 2 » . پس تكبير گويد وركوع وسجود به عمل آورد به نحوى كه گذشت ، وچون سر از سجدهء دويم بردارد تكبير گويد واز براي تشهّد درست بنشيند وهر دو پا را از زير خود به طرف راست بيرون كرده پشت پاى راست را بر شكم پاى چپ گذاشته بگويد : « بسم اللّه وباللّه والحمد للّه والأسماء الحسنى كلّها للّه ، أشهد أن لا إله إلّا اللّه وحده لا شريك له ، وأشهد أنّ محمّدا عبده ورسوله بشيرا ونذيرا بين يدي السّاعة ، اللّهمّ صلّ على محمّد وآل محمّد ، وتقبّل شفاعته وارفع درجته » « 3 » . پس اگر نماز دو ركعتي باشد سلام دهد به نحوى كه مذكور مىشود وإلّا « بحول اللّه أقوم وأقعد » گفته به ركعت سيّم برخيزد . ودر ركعت سيّم وچهارم مخيّر است ميان آنكه سورهء حمد تنها بخواند يا به عوض آن تسبيحات أربعة بگويد ، خواه امام باشد يا مأموم ، يا منفرد وتسبيحات بهتر است از براي همه ، وصورت تسبيحات اين است : « سبحان اللّه والحمد للّه ولا إله إلّا اللّه واللّه أكبر » سه مرتبه ، بعد از آن بگويد : استغفر اللّه ،

--> ( 1 ) حجري : صلى اللّه . ( 2 ) بحار الأنوار : 82 / 206 و 207 حديث 24 ، مقنعه : 107 ، مهذب ابن برّاج : 1 / 94 ( با اندكى اختلاف ) . ( 3 ) مهذّب ابن برّاج : 1 / 94 ، بحار الأنوار : 82 / 293 حديث 23 ( با اندكى اختلاف ) .