محمود بن هدايت الله افوشته اى نطنزى

413

نقاوة الآثار في ذكر الاخيار در تاريخ صفويه ( فارسى )

وجودش در التهاب آمده زمره‌اى از غازيان شجاعت‌نشان بتسخير قلعهء او مأمور گرديدند . درين اثنا ، رفعت پناه نظارت دستگاه مقصود بيگ ناظر كه به آن طبقه نسبتى دارد متعهد آوردن شاهوردى خان گشت . و اردوى معلى از آن محل كوچ كرده امارت شعار « 1 » مشار اليه در آنجا توقف نمود تا در آن ايام فيروزى انجام كه مواكب كواكب احتشام در چمن فردوس انجمن بسطام نزول اجلال فرموده لنگر اقامت و رحل استقامت افكنده بود ، شاهوردى خان احرام كعبهء مقصود بسته بمرافقت و مصاحبت مقصود بيگ ، در اغر زمان و اسعداوان بشرف ادراك سعادت پاى بوس تشرف نمود و بعد از « 2 » تلثيم سدهء سنيّه ، باظهار مصادقت و اخلاص و گذرانيدن پيشكشهاى خاص در سلك امراء اختصاص يافت و پس از چندگاه كه مكرر به نظر انور پادشاه سكندر سير در آمده بشيوهء ملازمت و خدمت قيام نمود ، اتفاقا در آن روز كه امراى بد اعتقاد مذكور كشته شدند ، ناگاه نظر سياست اثر شهريار حميت كردار بر شاهوردى خان افتاد و صورت سركشى و نافرمانى او بر مرآت ضمير خورشيد سيمايش عكس انداخته على الفور بانهدام بناى حياتش اشاره فرمود و بعد از آنكه خاطر خطير شهريار جهانگير از جانب سياست منافقان طاغى و آن سركشان ياغى فراغت حاصل فرمود ، اشارت فرمود كه بعضى از جنود نصرت ورود ، در ركاب ظفر انتساب يكدو نفر از سرداران بهمن شكوه و سرهنگان بيژن گروه ، بصوب ولايت تون وقاين ، علم توجه برافرازند و ساحت آن ولايت را از وجود اوزبكان عنود بپردازند و اوزبكان كه در آن نواحى بودند ، از استماع توجه سپاه كينه خواه اضطراب تمام بهم رسانيده دانستند كه مقابله و مقاتله با آن جماعت ، خارج از حيّز قدرت و قوت ايشانست ، فى الحال « 3 » قاصدى جلد سبك خيز نزد حاكم

--> ( 1 ) - م : امارت مشار اليه ( 2 ) - م : بعد تلثيم ( 3 ) - م : فى حال