محمود بن هدايت الله افوشته اى نطنزى
313
نقاوة الآثار في ذكر الاخيار در تاريخ صفويه ( فارسى )
محمد خان بمجلس درآيد و در مقام خود قرار گيرد ، از عقبش درآمده كارش را بسازى و فرخ بيگ انگشت قبول بر ديده نهاده مترصد اين امر گرديد . پس از زمانى محمد خان با استيلاى تمام ببارگاه درآمده پهلوى نواب اعتماد الدوله نشست و فرخ بيگ از يكجانبش درآمده شمشيرى بر گردنش زد و به آن يك ضرب ساحت زمانه را از تشريف وجودش پرداخته بساط عمر شريفش درنورديد و چون ارادهء محمد خان اين بود كه در مرتبه و شأن قرينه و قائم مقام مرشد قليخان باشد ، بحسب اتفاق پهلوى او مدفون گرديد و بعد از چند روز خبر قتل او به پسرش ولى سلطان كه از ظلم و تعدّى او شهرى مثل كاشان خراب شد ، و از بيم تيغ سياست پادشاه سكندر كياست گريخته به مازندران رفته بود رسيد ، او نيز در آن حدود كشته گشت . پس از آن موكب سپهر احتشام ، از آن مقام اعلام ظفر اعلام برافراشته متوجه مشهد معلى شدند و در حين توجه حضرت والد بزرگوارش را با برادران كامكار ابو طالب ميرزا و طهماسب ميرزا بقلعهء ورامين رى فرستاده يكى از امراء كه محل اعتماد بود بمحافظت ايشان مقرر فرمود « 1 » و پس از وصول مواكب كواكب عدد بنواحى خطهء مشهد ، سادات رفيع الدرجات و خدام عاليمقام عظيم البركات و اكابر و اشراف و عموم اهالى و اصناف بلوازم استقبال استعجال نمودند و بسعادت سجده و شرف پاى بوس مشرف گرديده بمراسم كشيدن پيشكشيهاى لايق و گذرانيدن تحفههاى رايق قيام و اقدام فرمودند . و پادشاه سكندر اساس ، با شوكت و عظمت بيحد و قياس ، داخل آن شهر جنت التباس گشته مراسم طواف آستانهء عرش مطاف ، بجاى آورد و بعد از ضبط و ربط مهمات سركار آستانهء كعبه مرتبه ، نظر مرحمت بر ترفيه حال رعايا و فراغ بال كافهء برايا گماشته ، از جهت ايشان انديشهء حاكمى عدالت
--> ( 1 ) - م : برايشان گماشت :