عبد الحسين نوايى

340

نادرشاه و بازماندگانش ( همراه با نامه هاى سلطنتى و اسناد رسمى و ادارى ) ( فارسى )

فبعد المداكره و المحاورة ، اتفق رأى الجميع على ما فى هذه الوثيقه فشهدت على الجميع بما قرروه و التزموه فاقول ان الفرقة الايرانية ، على ما قرروا و سمعته منهم ، مسلمون حقا لهم ما للمسلمين و عليهم ما على المسلمين . ( محل مهر ) افندى ياسين مفتى بغداد . « 1 »

--> ( 1 ) - اين وثيقه‌نامه به انشاى ميرزا مهدى خان استرابادى است كه پس از پايان مذاكرات علماى ايران و عراق ، عرب و افغان و تركستان در 24 شوال 1156 قمرى نوشته شده است ، اين وثيقه با مختصر تفاوتى در جهانگشاى نادرى و منشآت ميرزا مهدى خان آمده ( ص 76 - 70 ) بدون ذكر اسامى امضا كنندگان . اما تفصيل شروح آن را ابو البركات عبد اللّه بن حسين سويدى ( 1170 - 1104 ) از علماى بغداد كه خود در اين مذاكرات حاضر و ناظر بوده در دو كتاب خود به نامهاى « النفحة المسكيه فى الرحلة المكيه » و « الحجج القطعية لأتفاق الفرق ألاسلاميه » آورده است و اين هر دو در مصر چاپ شده . از اين وثيقه‌نامه ، نسخه‌اى در ضريح امام اول شيعيان گذاشتند و نسخه‌هاى ديگر را به ديگر بلاد جهان اسلام فرستادند . متن دقيق وثيقه‌نامه كه در متن آمده مأخوذ است از كتب عبد اللّه بن حسين سويدى به نقل از مجله يادگار ( سال 4 شمارهء 6 ص 55 - 42 )