ملا محمد مومن كرمانى
357
صحيفة الارشاد ( تاريخ افشار كرمان - پايان كار صفويه ) ( فارسى )
كه بندگان سپهسالار مأمور دار القرار قندهار شود حسب الرسم مبارك اقدس عالى جاه با جلالت دستگاه ، منصور خان را - كه بيگلربيگى قندهار - و در ارگ قلعه با موازى هفت هزار نفر قشون مستحفظ مىبود ، و از راه دولتخواهى دولت ابد قرين ، احدى را كه مخالف يا بيگانه باشد ، به قلعه راه نمىداد - در اين وقت بنابراين كه سركردگانى كه در خدمت عالى جاه منصور خان مأمور به استحفاظ بودند به سبب اينكه مدت ده دوازده سال ساخلاو كشيده ، و در اين وقت كه بندگان سپهسالار عظيم الوقار ساحت دار القرار را مخيّم سرادق حشمت و اقتدار فرمودند - منصوبه حال خود را ، سركردگان ، در آن دانسته كه به عالى حضرت ميرزا قاسم مبلغها قبول رشوه و تقبل نموده ، به او ملتجى شدند كه به خدمت بندگان سپهرمكان سپهسالار عرض حال ايشان را نموده ، از ساخلاو مرخص سازد . و در آن خصوص به تقريبى عاليحضرت ميرزا قاسم به خدمت بندگان سپهسالار عرض و ايستادگى نموده - از مقوله اينكه به حمد الله در اين وقت كه موكب نصرت كوكب ظفر قرين در اين سرحد نزول اجلال دارند - احدى را يارا و جرأت آنكه تواند مرتكب امرى كه سر موئى منافى و مخالف رأى خورشيد ضياى عالى و موجب نقص اين دولت باشد - معمول دارد . و تمامى مملكت در كمال آرامش و رعايا و برايا در مهد امن و امان آسودهاند . قلعه قندهار را چه احتياج به مستحفظ و ساخلاو مىباشد ؟ و نظر به اينكه ترخص مستحفظين موجب حصول نيكنامى و دعاى خير به جهت ذات با بركات مىباشد - صلاح دين و دولت مقتضى آن است كه سركردگان و قشون مأمور به ساخلاو را مدتى معين مرخص فرمايند كه به ولايت خود رفته ، سركشى ، و بعد از اطمينان خاطرجمعى از اوطان و منازل و كسان و منسوبان خود - به سر خدمت معاودت نمايند .