ملا محمد مومن كرمانى

350

صحيفة الارشاد ( تاريخ افشار كرمان - پايان كار صفويه ) ( فارسى )

و الا مقام و خوانين سركردگان كرام و سادات و اشراف و اعاظم ذوى الاحترام را فراخور حال هريك به خلاع فاخره مفتخر و سربلند و ارجمند فرموده ، در محفل سعادت منزل متمكن ، و به صيقل التفات و احسان زنگ كلفت و غم از سجنجل خاطر اخلاص مظاهر احباب زدوده ، مطربان و مغنيان را به نغمه‌پردازى و قانون‌نوازى مأمور فرموده ، و از شهد عاطفت و احسان و اطعمه لذيذ مكرمت و امتنان ، عموم حضار مجلس ارم نشان و سپاه نصرت دستگاه فيروزى توأمان را شيرين‌كام و بهره‌ياب فرمودند . و چند روزى به مراسم ديدوبازديد مشايخ عظام و صدر و سادات ذوى الاحترام و سركردگان سپاه نصرت فرجام قيام و اقدام داشته ، به تاريخ هفدهم شهر ذى حجه الحرام [ 1115 ه ] « 1 » پيشخانه دولت نشانه را حركت داده ، روانه باغ مشهور به باغ سلطانم . و على الصباح هيجدهم شهر مزبور كه روز عيد غدير و در سعادت و فرخ فالى بىنظير بود - در هنگامى كه سپهسالار كشور افلاك از دار الامان مشرق طلوع و به عزم [ جهانگيرى عزيمت ] به صوب ممالك مغرب نمود - بندگان خان جلالت‌نشان با عظمت و سعادت توأمان ، قرين فيروزى و اقبال ، از بلده دار الامان كرمان حركت ، و در باغ مزبور نقل مكان داده - و ايام عاشورا و اربعين را در باغ مزبور به سير گلگشت بهار گذرانيده ، بعد از انقضاى شهر صفر ، در اوائل ربيع الاول « 2 » حركت و عزيمت سفر خير اثر قندهار فرمودند . و اكثر سركردگان خراسان را روانه خراسان فرمودند كه به منزل و مكان‌هاى خود سركشى ، و از استعداد سفر و تدارك منزل خود جمع

--> ( 1 ) - 17 ذى حجه 1115 ه / دوازدهم آوريل 1704 م . ( 2 ) - اوائل ربيع الاول 1116 ه / اواخر ژوئن 1704 م .