ملا محمد مومن كرمانى
279
صحيفة الارشاد ( تاريخ افشار كرمان - پايان كار صفويه ) ( فارسى )
اختصاص يافته ، تمامى به شرف تقبيل آستان مروت نشان سرافرازى حاصل ، و از فيض سفره احسان و شهد التفات و امتنان مذاق جان را حلاوتبخش نموده . خان والاشان ، محمد على خان ، و كلانتر ، و ساير عظماى دار الامان كرمان - كه قابل تصدير محفل ارم نظير مىبودند - نيز به درگاه عرش اشتباه طلب ، و به خلعت آفتاب طلعت فاخره سرافراز ، و بعد از ترخص در حضور معدلت دستور ، پاىبوس رخصت نموده ، عازم دار الامان كرمان ، و در خارج شهر نقل مكان ، و روانهء مقصد شدند . و عاليشان ميرزا عبد الرشيد ، چون بعضى اسباب ضروريه به جهت سركار خود مىبايست سرانجام دهد ، چند روز از خدمت بندگان خان مرخص گرديد كه تدارك ما يحتاج خود را نموده ، متعاقب عازم شود . و بندگان خان با ساير اعاظم روانه ، و چاپاران قمر سير ، در حين حركت ، روانهء كرمان ، و حقيقت عزيمت خود را به سركردگان و اعاظم و معتبرين و اهالى دار الامان كرمان اعلام فرمودند . به تاريخ اواسط شهر شوال المكرم ، چاپاران بندگان خان والاشان وارد ، و احكام بندگان معظم اليه ، باسواد ارقام مطاع - كه در خصوص تفويض ايالت از مصدر اختيار صادر شده بود - آورده ، عموم اعاظم و اكابر و اهالى دار الامان كرمان را اخبار ، و در حصول اطلاع از عزيمت بندگان خان والاشان ، تمامى سركردگان ، شكرگذار عواطف شاهنشاهى ، و به عزم استقبال ، عازم حضور فيض گنجور شده ، در محال انار و بياز و رفسنجان الى محال باغين ، همهروزه فوجفوج با توابين و متابعين خود شرفياب حضور ، و مورد التفات بندگان خان عظيم الشان گرديده ، تا اينكه در اوائل شهر ذى قعدة الحرام ، مطابق توشقانئيل ، بندگان معظم اليه به دولت و اقبال وارد دار الامان كرمان ، و عموم خلق الله به شرف ملازمت بندگان معظم اليه