ملا محمد مومن كرمانى
274
صحيفة الارشاد ( تاريخ افشار كرمان - پايان كار صفويه ) ( فارسى )
فيضياب و بهرهمند گرديده ، بعد از گزارش مجلس ، چون عاليشان ميرزا عبد الرشيد در ايام ايالت خان جليل الشان شاهويردى خان به نسبت آشنائى سابقه مشغول امور سركار وسعت مدار والاشان معظم اليه ، و بعد از مقدمه عزل بندگان معظم اليه - كه بندگان رضا قلى خان تشريف آوردند - دست از امور ديوانى كوتاه ، و به عبادت خالق ارض و سماء اشتغال مىداشت . در اين وقت كه مجلس عيد ترتيب يافته بود ، عاليشان معزى اليه نيز به مباركباد بندگان خانى وارد حضور ، و فيضياب محفل لازم السرور گرديده ، بندگان خان عظيم الشان بعد از گزارش تكلفات رسمى ، به عاليشان معزى اليه تكليف اختيار خدمت فرمودند . عاليشان معظم اليه مذكور ساختند كه مدتى است كه ترك امور دنيوى ، و گوشهگيرى اختيار نموده ، خدمت ديوان را مرتكب نمىتوانم شد . و هرچند بندگان خان اصرار فرمودند او در جواب ، سواى انكار ، سخنى ادا ننموده ، بالاخره بندگان خان از عاليشان معزى اليه مكدر شدند . كرمانى خود بد و عاليشان معزى اليه مرخص شده به وثاق خود رفته ، نظر به اينكه فيما بين عاليشان ميرزا عليرضاى كلانتر ، و عاليشان ميرزا عبد الرشيد سابقهء كدورتى مىبود - عاليشان ميرزا عليرضا از اين معنى خوشوقت گرديده ، چند روز بعد از گفتگوى مزبور به تقريبى مذكور ساخت كه عاليشان ميرزا عبد الرشيد ، از راه غرور ، بندگان خان را در عداد آن نمىداند كه قبول خدمت نمايد - و به سبب اينكه سابقا در سركار اقدس صاحب رقم و كمال اعتبار داشته ، حال نيز همان امر را منظور داشته و مىدارد . و در ايام شاهويردى خان متوجه جميع امور و داد وستد معظم اليه بود ، و با شاهويردى خان كمال رابطه و خصوصيت داشت ، و از تاريخى كه شاهويردى خان تشريف بردند دست از خدمت