ملا محمد مومن كرمانى

266

صحيفة الارشاد ( تاريخ افشار كرمان - پايان كار صفويه ) ( فارسى )

ارم‌نشان ، رخصت اجلاس يافته ، از شهد التفات و اطعمهء خوان احسان مستفيض ، و به دعاى بقاى عمر و دولت ابدمدت خاقان زمان مواظبت نمودند . و بعد از گزارش مجلس عيد سعيد ، و اداى مراسم ديدوبازديد ، و سير و گلگشت باغ و بستان - با كمال خرمى و نشاط ، به ضبط ماليات پرداخته ، وجوهات نقدى را به تحصيل تحصيلداران و داروغگان عمل نموده ، هريك از مين‌باشيان و يوزباشيان را به مناسبت حال ، به ضبط وجوهات بلوكى از بلوكات تابعه مأمور . و چون در اين سال فرخنده‌فال به اقبال بىزوال نزول رحمت الهى بسيار ، و محصولات رشد زيادى نموده « 1 » ، در محال خالصجات توفيرات كلى به هم رسيده ، چنانچه قبل و بعد آن ديگر به آن رشد و وفور محصول نيامده ، حال نيز منتهاى رشد و خوبى محصول موافق به ضبط عاليجاه و رضا قلى خان نمىتواند شد . ( ؟ ) از آن رهگذر ، بندگان خانى عظيم الشانى بسيار بسيار خوشوقت ، و باز در خصوص تكثير زراعات لوازم ضابطه و اهتمام معمول داشتند - كه زراعت در محال خالصجات بشود . « 2 » امير شاه سليم و در اوائل فصل تابستان ، به تاريخ اوائل شهر ذى حجه 1108 « 3 » [ b 19 ] به تواتر ، جمّازه‌سوار از ولايت اربعه وارد ، و عريضه از نزد عاليشان ميرزا محمد حسين مين‌باشى بمى آورده بودند مبنى بر اين‌كه خبر به تواتر رسيده كه فوج كثيرى از طايفه بلوچ ،

--> ( 1 ) - نوروز و اول سال ، بدترين فصل براى دريافت ماليات ، كدام فصل كشاورزى و درآمد است ؟ ( 2 ) - اگر سال پيش را مىگويد ، كه مالياتش را لابد شاهويردى خان گرفته و برده ، و اگر سال موجود را مىگويد كه هنوز سه ماه تا اولين محصول گندم و باغ و امثال آن باقى است . فقط تحير من از اين است كه چه فصل يوزباشى فرستادن بالاى سر مردم است ؟ ( 3 ) - اوائل ذى حجه 1108 ه برابر است با اواسط ژوئن 16979 م . - تير ماه .