ملا محمد مومن كرمانى

261

صحيفة الارشاد ( تاريخ افشار كرمان - پايان كار صفويه ) ( فارسى )

ماليات و رسومات ديوانى كه در نزد مؤديان باقى و تمامى مؤدى در برابر داشت ، مقرر شده بود كه وجه مزبوره را ابواب جمع خود دانسته ، مبلغ مذكور را وصول و به انضمام ساير ماليات ابوابجمعى خود به مصرف ارباب حوالات ديوانى رساند . « 1 » بندگان خان والاشان ، بعد از زيارت رقم قضا توأم ، [ از ] اين موهبت عظمى و عطيهء كبرى منشعف و منبسط خاطر گرديده مبلغ‌هاى كلى انعام و احسان به عاليقدر عيسى بيگ غلام سركار خاصه شريفه - كه محصّل بقاياى وصولى بود - فرموده ، مبلغى نيز مقرر شد كه به فقرا و ارباب استحقاق تصدق شود . و حسب الامر الاقدس ، محصلان ساعى به خصوص وصول هيجده هزار تومان بقاياى مزبوره - كه قريب الوصول و مؤدى در برابر داشت - تعيين فرموده ، از اين معنى بسيار بسيار خوشوقت و شكرگذار مواهب شاهنشاهى گرديده ، عاليقدر عيسى بيگ [ a 18 ] محصل امر مزبور را كمال مراعات و مهماندارى مناسب تعيين نموده ، مبلغ‌هاى خطير نيز از مؤديان حساب منتفع گرديده ، تمامى رعايا و برايا به رفاه حال به شكرگذارى حضرت واهب متعالى و دعاى دوام دولت ابدى الاتصال مشغول بودند . نقّاره بشارت تغيير حاكم در اواخر فصل تابستان و اوائل پائيز ، رقم قضا شيم از مصدر عزّ و شان عزّ اصدار يافته بود كه بندگان خان والاشان شاه ويردى خان محاسبات دادوستد عمل خود را مفروغ نموده ، بقاى محلى را ابوابجمع عالىجاه حشمت و اقبال دستگاه رضا قلى خان كه سابقا . . . ( ؟ ) « 2 » سركار عظمت مدارى بود و در اين

--> ( 1 ) - در واقع تخفيف « شاه ميرى » و « شاه گردش » است كه معمولا بعد از جلوس شاه جديد در كل ايران عملى مىشد . ( 2 ) - درست خوانده نشد . شاه ويردى خان ، قورچىباشى سابق شاه بوده و رضا قلى بيگ فراش خاصه ، پيشتر هم قرار بود حاكم كرمان شود ، مشيزى مىنويسد : « كمترين بندگان از -