ملا محمد مومن كرمانى
258
صحيفة الارشاد ( تاريخ افشار كرمان - پايان كار صفويه ) ( فارسى )
اقدس مأمور شده بودند - معمول داشته ، هريك را فراخور حال به انعام و اكرام و اسب و خلعت سرافراز و بهرهمند فرموده ، مرخص و روانه دربار عرش اقتدار ، و پيشكش لايق نيز به جهت سركار خاصه شريفه و امراى عظام ارسال داشته ، عرايض و مراسلات - قلمى . و چون مبلغ نود و هشت هزار تومان بقاياى عمل ميرزا حاتم بيگ « 1 » باقى مانده بود ، عرض داشت سدّهء سنيّه كيوان مرتبه نمودند كه در آن خصوص ، بدانچه از مكمن عزّ و شان و مصدر امر و فرمان قضا نشان مقرر شود معمول دارند . « 2 » و بندگان خانى ، اغلب اوقات به عيش و خرمى ، و گاهى هوس شكار ، و برخى از اوقات به سوارى و قدراندازى و استعداد آرايش سپاه مشغول بوده ، و به صيقل عيش و حبور ، زنگ كلفت و كدور از مرآت خاطر عاطر مىزدودند - تا اينكه سال فرخندهمآل به انتها رسيده ، سلطان رفيع الشان نيّر اعظم ، باز عازم بيت الشرف گرديده ، در خصوص تدارك مجلس عيد ، به نظّار و كاركنان سركار ، قدغن فرموده ، مشغول تدارك عيد سعيد بودند .
--> ( 1 ) - ميرزا حاتم بيگ ، درباره او رجوع شود به صفحات متعدد تذكره صفويه كرمان . اما عجب بدهى سنگينى داشته جناب وزير ؟ ( 2 ) - البته اين غير از حاتم بيگ عصر شاه عباسى است . حاتم بيگ در عصر شاه عباس وزير و كاتب بگتاش خان در كرمان بوده و از آنوقت تا اين زمان نزديك صد سال نمىتواند اين نود و هشت هزار تومان باقى همينطور در حساب حكام كرمان باقى مانده باشد در صفحات بعد اشاره به زنده بودن اين حاتم بيگ است و بنابراين يك حاتم بيگ دوم هم داشتهايم كه باز در كرمان عامل بوده ، شايد نوه حاتم بيگ اول باشد ، يعنى پسر طالب خان پسر حاتم بيگ اول . طالب خان هم ده سال وزير بوده است . ( قتل 1043 ه / 1644 م . ) .