ميرزا خانلرخان

306

سفرنامه خانلرخان اعتصام الملك ( فارسى )

پنجشنبهء بيست و پنجم . هفتاد و هشت تومان به حاجى نصر اللّه ، تاجر كاشى داده ، برات به وعدهء سى و پنج روزه ، بعد از رويت ، به حوالهء ميرزا باباى برادرش در طهران ، سراى حاجى ملا على گرفته براى آقا ميرزا طاهر فرستادم كه پنجاه و چهار تومان عوض وجه استقراض شاهزاده خانم به توسط خودش بردارد ، بيست و چهار تومان هم به كربلائى شيرين بدهد قباله و بنچاق خانهء ننه حسن را بگيرد . عريضه‌اى هم به جناب نصير الدوله و آقاى تاج محمد خان و عقايد اجزاى ايالت خراسان در باب سيستان نوشتم . جمعه و شنبهء بيست و هفتم . تازه‌اى نداشت . مگر حسين و ابو الحسن را حمام بردم . بعد از حمام ، حاجى محمد تقى دلاك آمد . يك توپ برك بشرويه و يك تومان تعارفش كردم . يكشنبهء بيست و هشتم . يك توپ برك بشرويه به جهة ختنهء بچه‌ها به آخوند معلم آنها تعارف كردم . نايب قاسم آمد . چهار تومان و نيم مواجب سه ماههء كربلائى حسن ساربان را دادم . دو تومان هم براى روغن شترهاى از طهران آمده ، به نايب قاسم دادم . دوشنبهء بيست و نهم . آدم سرتيپ تلگراف آمد كه برات هفتاد و شش تومان تلگرافى از مسيوى انگليسى به حوالهء سفارت انگليس گرفته‌ام كه به ميرزا سلام بدهند وجهش را بفرستيد . وجه مزبور را با تلگرافى به ميرزا سلام نوشته ، فرستادم كه آن را گرفته به آقا ميرزا طاهر بدهد و بگويد كه آن برات تجارتى حاجى نصر اللّه را مطالبه نكرده ، پس بفرستد كه به حاجى نصر اللّه داده ، وجه را پس بگيرم .