قهرمان ميرزا عين السلطنه
1428
روزنامه خاطرات عين السلطنه ( فارسى )
حال شرحى كه در اين باب نوشتهام و با غلامرضا خان نوهء مهندسباشى ذرع و تخمين و رسيدگى كرديم اين است كه به خط ميرزا محمود نگاشته مىشود . نسخهاى از آن طهران انشاء الله مىفرستم و نسخهاى خدمت آقا دادم . هى هذا . * * * يادداشتهاى مسافرت فارس درينجا قطع شده و پس از خاتمهء مأموريت شيراز مجددا آغاز گرديده است . اما در جنگ خطى كه از مرحوم پدرم در دست دارم يادداشتهاى مختصرى از وقايع ايام اقامت شيراز ديده شد كه از مطالعهء آن روشن مىشود وقايع روز را كما فى السابق مىنوشته است لكن در اوراق بجامانده بدست نيامد و مفقود شده است . درينجا همان چند صفحهاى كه در جنگ ديده شده است نقل مىشود . ( مسعود سالور ) فارس بعد از مراجعت از قزوين و اقامت تهران جناب مستطاب اجل اكرم نظام الملك به فرمانفرمائى فارس در اوايل رمضان 1316 برقرار شد . بواسطهء خويشاوندى و دوستيهاى سابقه ميل آوردن به من نموده حضرت اقدس و الا و ساير خويشان تصويب كرده برحسب امر مبارك حضرت و الا ملتزم شدم . روز پانزدهم شهر شوال المكرم 1316 - 26 فوريه 1899 ميلادى ، 15 مهرماه ، هشتم درجهء حوت از شهر دار الخلافه خارج شده باروبنه بواسطهء تقلب مكارى حاجى مصطفى عرب به هزار مشقت و زور از دنبال حركت داده شد . ساعت دو و نيم به حسنآباد [ رسيديم ] و اردوى فرمانفرماى فارس وارد شده [ بود ] . در چادر افخم الملك صهر حضرت اقدس و الا شب را استراحت كردم . باروبنه و چادر من چهار از شب رفته به هزار زحمت و صدمات و اقدامات افخم الدوله اخوى گرامى رسيد . تفصيلات يوما فيوما در روزنامهء جداگانه قلمى شده . ورود شيراز منزل به منزل آمده تا روز 24 شهر ذيحجه چهار ساعت به غروب مانده وارد شهر شيراز شديم . منزل من در خانههاى مستشار الملكى است . حياط خوبى داراى اطاق و