قهرمان ميرزا عين السلطنه

1341

روزنامه خاطرات عين السلطنه ( فارسى )

سكوت بودم . خوب سفرى بود . افسوس افسوس . خيلى خوش مىگذشت . قيمت غله در ولايات دوشنبه هفتم جمادى الثانيه - اول درجهء عقرب هوا كثيف است . باران تاكنون نيامده ، خيلى مردم متزلزل هستند . پارسال هم سرماى زياد و برف وافر حاصل را ضايع كرد . در اغلب جاها ضايع شد . « گاو ميرى » هم معركه كرده . همدان هيچ نيامده ، الان گندم به خروارى پانزده تومان رسيده كه احدى خاطر نداشته است . قزوين ، خمسه همان‌طور . يزد سى تومان رسيده ، كرمان و فارس بيست تومان . فقط در تمام ايران جائى كه نسبة ارزان است خراسان است كه پنج تومان قيمت دارد . احتكار و گرانى تمام كسب و حرفهء اهل ايران منحصر به احتكار شده . گندم مىخرند انبار مىكنند . هيزم ، روغن ، برنج ، پنير ، ماست هرچه ممكن شود و آن‌وقت گران مىفروشند . كارى نيست . كسب و كاسبى منحصر به احتكار است و عجب منفعت خوبى و زودى مىرساند . مثلا هركس پنج تومان جو خريده بفاصلهء دو ماه كه الان باشد ده تومان و شش هزار مىفروشد . بيست روز پيشتر هركس روغن رى چهار تومان خريده الان پنج تومان مىفروشد و قس على هذا . طهران روزبه‌روز گرانى شدت مىكند . اگرچه بعد از چند مجلس مقدار زيادى از انبار شاهى گندم گرفته و در ميان محترمين و ملاكين هم طرح كرده ، از هريك به فراخور شأن و مكنت او خروارى نه تومان داده گندم گرفتند . اما باز نان كم و گران است . طهرانيها هم معمول ندارند در خانه آذوقه نگاه دارند . يك شب نان كم بشود نصف شهر گرسنه مىخوابند . خداوند رحم كند . خيلى بد اوضاعى است . تمام ايران مغشوش و منقلب است . يك برف بيايد كارها تمام است . پول هم كه به ما خوب نمىرسد . واضح ضرر مىكشيم . همين مختصر ماهانه اگر به موقع برسد تهيهء زمستان خوب ممكن بود . امير خان سردار بهتر است . من از محسن خان ميرپنج شنيدم كه از قول امير توپخانه مىگفت كه سردار از روى خدعه و تقلب خودش را اين‌طور كرده و الا عيبى ندارد . اخبار جهان قشون انگليسى و مصرى با دراويش جنگ سختى كرده . شهر خرطوم و امدرمان را