سيد محمد كمره اى

388

روزنامه خاطرات سيد محمد كمره اى ( فارسى )

وضع ناگوار راه قم - تهران شنبه دوم ذيعقده « 1 » . - صبح بعد از چايى و گردش در باغچه و علف‌چينى در زده ، آقاى نصرت الممالك را گفتند آمده . خدمتشان رسيده ، صحبت بدى اوضاع [ را كرد ] كه ديشب چاپارى از قم سه‌شنبه در راه خوابيديم . گارى هرنفرى پنج تومان ، دليجان هشت تومان و نيم ، باج راه هردستگاه بيست و پنج تومان . راه‌ها به قدرى پست و بلند كه دستگاه‌ها برمىگردد و خطر براى مسافرين دارد . آقا ميرزا حبيب الله خان در سه چاپارخانه قم به اصفهان ماهى هشتاد تومان ، كارش الحمد لله بد نيست . يك خيانت از كميته آقا عبد الرسول خان و مفتاح لشكر در ماليه قم حقوق كافى ندارند . باوجود وعده اضافه‌حقوق كه به‌توسط شما شده بود فقط پنج تومان به مفتاح دادند . ما از كميته قم پيشنهاداتى براى جلوگيرى از مظالم متولىباشى به كميته طهران عرض كرده بوديم . عين تظلم ما را با پيشنهادات كميته قم كميته طهران براى متولىباشى فرستاده بود . آقا سيد عبد الرحيم كاشانى هم از سابق تاكنون از ماشاء الله خان حقوق و شهريه مىگيرد . بعد از ساعتى هرچه تعارف ماندن ناهار را نمودم قبول نكرده ، چايى ميل كرده ، رفتند . من هم قدرى به باغچه و فكر . توپ ظهر را انداختند . ناهار آبگوشت كلم قمرى و گوجه‌فرنگى با ماش و قدرى سبزى جعفرى و تره و انگور با بچه‌ها خورده ، خيلى بامزه شده بود . بعد از ناهار خوابيده . بعد از خواب ، چائى خورده ، سه و نيم به غروب [ از ] منزل عين الممالك تلفن به خانه مشير اكرم زده كه عظيم الدوله آمده است يا خير ؟ جواب آمد كه خود مشير اكرم هم شميران است . گفتم اگر عظيم الدوله آمد بگويند چون مشير اكرم نيامده بود موقوف به فردا كه ايشان هم هستند بنمائيد ، من فردا سه به غروب منتظرم كه بياييد .

--> ( 1 ) . دفتر بيست و يكم . تاريخچه از دوم شهر ذيقعده تا چهاردهم 1336 .