سيد محمد كمره اى
343
روزنامه خاطرات سيد محمد كمره اى ( فارسى )
جديد الورود خود كرايه كردند . پريروز مارلينگ و باراتف به خانه عين الدوله رفته بودند . گفتند چرچيل هم رفته بود و اين علامت احتمال رئيس الوزراء شدن عين الدوله است . براى تطهير ممتاز الدوله و دادن تحديد ترياك به طومانيانس ، تجديدنظر در محاكمه فهيم الدوله و ممتاز همايون و ترجمان الدوله و مخبر همايون دولت حكم كرده بشود . ناخوشى بد در كمره و فرار اهالى به اطراف چهارشنبه پانزدهم شوال . - صبح بعد از چايى ، آقاى حاج جلال لشكر آمده ، شرحى از گزارشات و چپاول مكرم الدوله و سالار اعظم بختيارى و ژاندارمرى اموال ميرزا محمد مهدى خوانسارى و خوانسارىها و سايرين را نموده و آمدن سه چهار نفر برادرزادههاى آقا ميرزا محمد مهدى به طهران براى اموال غارتى و حمايت امير مفخم از مكرم الدوله و همدست شدن خوانين دالايى با سالار اعظم از دست تعديات امير مفخم و ناخوشى بد در كمره و فرار نمودن اهالى به اطراف . بنده هم قدرى صحبت بداخلاقى سالار محتشم را گله كرده كه حساب امام قلى خان را با حساب نقيبزاده كه من ضمانت نمودهام و از من گرفتند ، جواب نامساعد نوشته و اظهار داشت كه به جهت ادعاى ميشيجان ، شيخ على اكبر را به عراق فرستادم و عارض به عدليه آنجا شد . حالا حاج معتمد السادات مىگويد اصل ملك را بدون اجرت المثل سنواتى به من صلح كردهايد . من در اصل فقط حاضر به عرض نمىشوم . امير مفخم هم در قم شيخ على اكبر را ديده و گفته كه معادل اصل ملك از اجرت المثل واداريد كه حاج جلال لشكر به حاج معتمد صلح نمايد . نزديك ناهار حاج جلال لشكر رفته ، من هم قدرى به باغچهها و زردآلو تكاندن با احمد و جمال و بتول مشغول . بعد ناهار آبگوشت گوجهفرنگى و نان تازه خورده خوابيدم . استفادهء عناصر فاسد از ترورهاى خوب عصر بلند شده چايى خورده ننه اسماعيل به مريضخانه ، احمد براى خريد كتاب بچههاى همشيره و دادن سهپايه چراغگاز به ميرزا عباسقلى خان به بازار رفته . من هم بيرون آمده خانه مرآت ، نبود . به خانه ابو الفتحزاده رفته ، او را با عماد