سيد محمد كمره اى

339

روزنامه خاطرات سيد محمد كمره اى ( فارسى )

تلگرافخانه به جهت اينكه وثوق الدوله و امين الملك و قوام السلطنه در كابينه عين الدوله نباشند با جمعى از قبيل زنجانى ، تدين ، حكيم الملك ، مستعان ، هشترودى ، مخبر السلطنه ، مشير الدوله ، موتمن الملك ، مستوفى ، صمصام خواسته بودند كه آن سه نفر يا از كابينه منفصل يا ما روابط خود را از طهران قطع مىكنيم . زنجانى هروقت اشتلم وزراء به نسبت تبريزىها زياد مىشد كه نبايد به حرف و تقاضاى آذربايجانىها گوش داد ، آن‌وقت ساير جاها هم هوس هرقسم تقاضا مىكنند و دولت ضعف را زياد مىكند . زنجانى فورا مىگفت تبريزىها حق زياده از حقوق خود را ندارند . آن‌ها بايد تظلم از تعديات خود بكنند ، به وزراء و عزل آن‌ها چه كار دارند ؟ يكى دو روز كه از طرف آذربايجان سخت مىگرفتند در زنجانى تغيير لحن حاصل مىشد . حال هم اين آقايان دمكرات ملاحظه مىنمايند پيشرفت با هردسته كه شد مىگويند ما طرفدار تو هستيم به شرط فلان . و از دست ديگر قهر مىكنند . بعد به خانه مشير اكرم كه رفتم قدس السلطنه هم بازار خريد رفته برگشته بود . موثق الدوله دستخطى را كه لقب عصمت السلطنگى را به قدس السلطنه ، شاه داده ابلاغ نموده و آن ابلاغ را عزة الدوله به جهت قدس السلطنه فرستاده بود . ناهار اشكنه ، آلبالو و چلو و مسماى بادمجان و دم‌پخت اعلا خورده ، مشير اكرم مسهل خورده و نگاه مىكرد . بعد از ناهار مشغول صحبت و خواب . عصر دكتر سيد محمد خان به جهت معالجه مشير اكرم آمده تعريف مازندران و ورود معتمد الدوله به حكومت و بىاعتنايى و بدرفتارى به دكتر را [ نمود و گفت ] كه خودش و فهيم السلطنه روى صندلى [ نشسته ] و دكتر سيد محمد خان را اجازه كه روى زمين بنشيند . بعد صديق حضرت به عيادت مشير اكرم آمد . صحبت كثافت‌كارى حكيم الملك در نصب ميرزا زين العابدين خان به تشخيص عايدات [ را نمود ] و اين‌كه من گفتم آقاى مشير اكرم براى رياست وظايف يا رياست بودجه [ مناسب است ] و قرار همچه شد كه من اين قسم پيشنهاد نمايم ، يك‌دفعه ورق برگشت . حكيم الملك گفته بود كه ميرزا كاظم خان را براى بودجه و بينش را براى وظايف ، و من ابدا هم‌چه پيشنهادى را نخواهم كرد . خيلى از كثافت‌كارى آن‌ها نقل كرد .