كروسينسكى ( مترجم : مهراب اميرى )

312

ده سفرنامه ( فارسى )

نمودند دولتهاى انگليس و پرتقال نيز نمايندگان و كارخانجات خود را از آنجا خارج نمودند و بلافاصله آنجا به صورت بندر متروكه و خالى از سكنه درآمد . بندرعباس هنوز مال‌التجاره‌هاى خود را از طريق مسقط به بنادر هندوستان و درياى سرخ و سواحل شرقى آفريقا صادر مىنمايد و يك پادگان سرباز متعلق به امام مسقط از آن بندر حراست و حفاظت مىنمايد . امام مسقط هر ساله مبلغ چهار هزار تومان ( چهار هزار ليره استرلينگ يا سى و دو هزار روپيه ) بابت خراج ساليانه به پادشاه ايران پرداخت مىنمايد . شهر بسيار كثيف ، و سكنه آن اغلب بيمار ، و كوچه‌هاى آن تنگ و تاريك و در جاهايى به علت خرابى كوچه‌ها مسدود گرديده است در اين شش سال اخير در عمران و آبادى اين بندر به‌طور كلى غفلت و سهل - انگارى شده است ولى ترس از حملهء اعراب جواسم امام مسقط را بر آن داشت كه در آبادى شهر به گوشه و حصار آن را تعمير و مرمت نمايد در حال حاضر اين بندر در مقابل حملات دشمنان محلى و آسيايى قابل دفاع مىباشد . بطورى كه گفته‌اند بيشتر سرزمين بين بندرعباس و كرمان بيابان و خالى از سكنه است و تنها چند دهات تقريبا قابل توجه بيشتر در اين مناطق به چشم نمىخورد . قبلا در بين راه كاروانسراهاى بزرگى به وسيله شاه عباس كبير احداث شده بود ولى در اثر عدم مراقبت و بىتوجهى فعلا رو به ويرانى نهاده و حكومت فعلى ايران نيز در صدد تعمير و بازسازى آنها برنيامده است . جمعيت بندرعباس در حدود بيست هزار نفر است ، كه از