كروسينسكى ( مترجم : مهراب اميرى )

297

ده سفرنامه ( فارسى )

كمپانى هند شرقى به امانت گذاشته بود كه بعد از مرگش از ميان رفت ميرزا ابوالحسن خان در سال 1233 ه ق مجددا به‌سمت سفارت مأمور لندن شد و اضافه بر سفارت فوق الذكر سفارت عثمانى و اتريش را نيز عهده‌دار بود و سرانجام پس از سه سال اقامت در كشورهاى اروپايى كه بيشترش انگلستان بود به ايران بازگشت و در سال 1240 ه ق به وزارت امور خارجه منصوب گرديد و اولين كسى است كه در تاريخ ايران به عنوان وزير امور خارجه تعيين گرديده است . ( 5 ) همانطورى كه در بخش هفتم ديديم چون فرمانفرماى هند از پرداخت حواله‌هاى سرهارفورد جونز سر باز مىزد و با بودن جونز در تهران ژنرال ملكم براى سومين بار به عنوان سفير انگليس وارد تهران شد و براى دولت ايران مشخص نبود كه از اين دو كدام يك سفير واقعى دولت انگليس در دربار تهران مىباشند لذا فتحعلى شاه ميرزا ابوالحسن خان شيرازى را همراه با جيمز مورير دبير ميسيون جونز روانه انگلستان نمود تا در اين مورد از دربار لندن كسب تكليف نمايد پس از ورود جيمز مورير و ميرزا ابوالحسن خان بلندن سفارت جونز مورد تأييد قرار گرفت ولى به علت اختلاف جونز و لرد مينستو فرماندار كل هندوستان سفير ديگرى به نام سرگوراوزلى تعيين ، و به جاى جونز همراه با ميرزا ابوالحسن خان و مورير روانه تهران گرديدند .