محمد رضا واليزاده معجزى

359

تاريخ لرستان ( روزگار پهلوى ) ( فارسى )

ايشان مربوط به قضيه‌اى باشد كه مؤلف محترم در اين قسمت آورده است ] . ( 11 ) - با اين بيان ، به نظر مىرسد رضا شاه مىخواسته خود را به علما نزديك نشان دهد . از جمله سياست‌هاى وى در آغاز به منظور جلب حمايت مردم ، اظهار ديندارى و حمايت از اسلام است . در هنگامى كه رئيس حكومت موقت و رئيس عالى كل قوا بود « اعلاميه‌اى انتشار داد و برنامه كار خود را بر دو اصل استوار نمود 1 - اجراى عملى احكام شرع مبين اسلام 2 - تهيه رفاه حال عموم ( بنگريد به : عاقلى ، روزشمار . . . ، ج 1 ، ص 143 ) . بعدها رضا شاه با اجراى سياستهايى از قبيل كشف حجاب و قانون متحد الشكل نمودن البسه ، ممانعت از مراسم عزادارى و . . . چهرهء خود را نشان داد ؛ [ ويراستار ] . ( 12 ) - ظاهرا در همين اوقات بوده كه مرحوم احمد يادگار شاهنامه‌خوان معروف لرستان كه اين هنگام به سن كهولت رسيده بود اشعارى [ . . . ] خوانده ، شاه را خوش آمده صد تومان به او داد و ضمنا پرسيد : شما شاهنامه خواندن را از چه كسى آموختى ؟ او در جواب گفت : در مجلس خوانين هميشه شاهنامه‌خوانى مىشود و من هم در اين مجالس ياد گرفته‌ام . در همين وقت بود كه عبد الحسين ميرزا فرمانروا ، احمد يادگار را مخاطب ساخته و پرسيد كه چه مقدار از شاهنامه را در حفظ داريد ؟ او در جواب گفته بود : ده هزار . فرمانفرما گفته بود من كه شغلم شاهنامه خواندن نيست ، سى هزار بيت آن را در حفظ دارم . ( 13 ) - سيد احمد فرزند سيد طاهر از خانواده‌اى است كه از سالها قبل در لرستان و خوزستان مورد احترام مردم بوده و [ . . . ] به آن خانواده عقيده داشته و دارند . ايمان لرستانيان نسبت به خانواده سيد احمد به اندازه‌اى بود كه مىگفتند پدرش سيد طاهر در ايام طفوليت كه سرگرم بازيهاى كودكانه بوده‌اند سوار بر ديوار خانه شده و مانند اسب به آن نهيب داده ، ديوار به راه افتاد . بنابراين وقتى كه عقيده عوام بر اين پايه باشد واضح است كه تا چه درجه به آنان احترام مىكرده‌اند . نگارنده مكرر شاهد مسافرتهاى مرحوم سيد احمد به لرستان بوده [ است ] . ايشان يك روز ناهار ميهمان نگارنده بودند با اينكه قريب ده بيست روز از توقف او گذشته و غالبا ملاقاتش كرده بودند ، مع هذا آن روز از كثرت ازدحام دروازهء خانه شكست . [ . . . ] با اينكه در لرستان وجوه بسيارى به سيد احمد مىرسيد مع هذا قسمت عمده آن را بين فقرا تقسيم مىكرد . از خصوصيات زندگى اين مرد و پدرش مرحوم سيد طاهر سخاوت و مهمان‌نوازى آنان بود . مضيف ( مهمانخانه ) بزرگ خانه او در حضور و غياب خودش در تمام روزهاى سال به روى واردين گشوده بود . سيد احمد در شوش داراى آب و خاك و زندگى بود . چند سال قبل وى فوت كرد .