محمد رضا واليزاده معجزى
440
تاريخ لرستان ( روزگار قاجار ) ( فارسى )
مىكنند از عهده يك طايفه مال اسد كه يك تيره از بيرانوند است « 1 » برنيامدند . عاقبت فرارا به بروجرد آمدند . به علاوه خود بختياريها مىدانند كه اگر آن اقدام تهران از آنها پيشرفت كرده به واسطه رنجشى بود كه عموم ما از اعلىحضرت محمد على شاه داشتيم و الا چطور ممكن است اهالى ايران زير بار اين مهملات بروند . آقايان وكلاء به حق خدايى كه جان من و همه مخلوق دريد قدرت اوست شماها باعث ريختن خون اين مسلمانان شدهايد و خواهيد شد . بالاخره نتيجه چه خواهد داشت . اعلىحضرت قدر قدرت محمد على شاه اين دو روزه وارد تهران مىشوند من هم خواه صحيح بدانيد خواه اغراق تصور كنيد ، با سى هزار نفر - اگر زياد نباشد كمتر نيست - فردا حركت مىكنم . البته شماها بىخبر هستيد و به شماها حقيقت را نگفتهاند . از دروازه كرمانشاه الى نوبران متصل اردوست كه در حركت است . در آذربايجان شاهسون و شجاع الدوله ، در گروس متجاوز از سه هزار سوار و چهار هزار پياده كه به آنها حكم شده از راه زنجان عازم تهران شوند . تصور بفرماييد تا تهران اين جمعيت و اين اردو چه خرابيها خواهد رسانيد و ازين خط به مردم چه خواهد گذشت . به حال اين مردم كه آنها را آلت پيشرفت مقاصد خود كردهايد دلتان بسوزد زيرا عند اللّه و عند الرسول به قيد قسم و قرآن مسئول و حافظ قشون آنها شدهايد . به حق پروردگار هرگز صرفه نخواهد بود . گوش به مهملات پاره مغرضين ندهيد . چارهاى بكنيد كه ايران از اين ويرانى خلاص شود . مملكت صاحب يك پادشاه و يك مجلس ملى و يك ترتيب صحيحى بشود . اين حركات شماها جز اينكه روزبهروز كار را بدتر كند ، فايده ديگرى ندارد . منتها تا ده روز ديگر هم بههمين حال
--> ( 1 ) . مال اسد يكى از دو شاخه مهم ايل بيرانوند ساكن ناحيه شمالى و شرقى لرستان مىباشند . ايل مزبور كه ما در فصل مربوط به خود ايل نامبرده و خوانين آن را خواهيم شناساند يكى از ايلات مهم ايران و بزرگترين و مهمترين ايل لرستان است ( اعم از پيشكوه كه لرستان شرقى باشد و پشتكوه كه لرستان غربى محسوب مىشود ) چه از حيثيت كثرت و چه از لحاظ وسعت اراضى مزروعى كه در تصرف آنها مىباشد . ايل بيرانوند به دو طايفه بزرگ قسمت مىشود هردو طايفه مركب از دهها تيره است كه ذكر نام آنها در اينجا موجب طول كلام است ولى در محل خود ياد شده است . اين دو طايفه يكى « مال اسد » نام دارد كه مرحوم سالار الدوله از آن ياد كرده است و جد اعلاى آنها نامش « اسد » بوده است و ديگر طايفه « ياراحمد » كه از نسل ياراحمدى مىباشند . طايفه ياراحمد از نظر كثرت بيشتر ولى تمايلات كشاورزى آنان زيادتر و كمتر مايل به شرارت مىباشند ، ولى بالعكس طايفه مال اسد سلحشورتر و غالبا مزاحم دولت مىشدهاند چنانكه سالار الدوله در اين تلگراف اشاره كرده . ضمنا اين نكته يادآور مىشود كه بعد از تسلط ارتش به لرستان و توسعه فرهنگ و افتتاح مدارس در بخشها ايل بيرانوند هم مانند ساير طوايف لرستان دست از ياغيگريهاى سابق كشيده و اوقات خود را به توسعه و كشاورزى و دامپرورى و استفاده از مواهب طبيعى لرستان مصروف مىدارند و در نتيجه هم زندگانى آنان مرفهتر و راحتتر از ساير طوايف است و هم سطح فكر آنان بالاتر است .