محمد رضا واليزاده معجزى

404

تاريخ لرستان ( روزگار قاجار ) ( فارسى )

نامه سالار الدوله به شاهزاده پاشا خان نامه‌اى كه منشى سالار الدوله ممهور به مهر سالار الدوله به شاهزاده پاشا خان نايب الحكومه نهاوند نوشته است . نواب ارجمندى پاشا خان . به علاوه قرارى داده خواهد شد خودمان هم محض ترتيب اردو چند روزى توقف داريم . نصف اردو در ركاب به گاماسب خواهد آمد . نصف اردو كه پانزده هزار است در پايين جبال گرين محلى معين خواهيم كرد كه بمانند . در بابت انتظام نهاوند چنان‌كه ديروز به مجرد استماع وحشت اهالى نهاوند دستخط كرديم حالا هم مجددا دستخط مىكنيم كه به ذات پاك خداوند تبارك و تعالى تمام مقصود من استخلاص ملت ايران از ظلم و اجحاف و استبداد و جور حكام است و من چگونه راضى مىشوم به قدر جويى به مورچه صدمه بخورد . حاشا و كلا . به موجب اين دستخط مطاع به همه اهالى نهاوند بلكه به ممالك همجوار قول و اطمينان صحيح بدهيد كه در كمال امنيت خاطر و آسودگى حال بوده باشند . هركس بعدها از لرستانى دينارى گرفته باشد دو دينار را از صندوقخانه عوض داده مىشود . در كمال اطمينان خاطر بوده باشيد شما هم همه روزه راپورت آن صفحات را به عرض برسانيد . انشاء اللّه در كار ماليات براى ملاير و نهاوند قرارى كه لازم است ، خواهيم داد . آرد را هر قدر زودتر به اردو برسانيد . معطل نشويد « 1 » . نامه سالار الدوله به ظفر السلطان محرمانه است فقط خودتان بخوانيد . جناب ظفر السلطان . آقا بالا را كه حامل دستخطهاى جناب مستطاب اجل امير افخم است لدى الورود در هر نقطه

--> ( 1 ) . اين نامه كه ظاهرا نخستين نامه سالار الدوله است ، در آغاز غائله نوشته شده و علت مكاتبه پاشا خان با سالار الدوله اين بوده است كه لرستان و كرمانشاه در حكمرانى سالار الدوله بود و بعضى از طوايف لرستان از قبيل طوايف كرمعلى ، فلك الدين ، نور على ، مير بيك ، حسنوند و يوسفوند بر سبيل سابقه و عادت در اطراف نهاوند و ولايات ثلاث ييلاق و قشلاق مىكردند و در نتيجه اخذ ماليات ديوانى از آنها مسأله مابه‌الاختلاف ميان حكومت لرستان و حكومت ولايات ثلاث بوده است و پاشا خان در اين تاريخ درباره مسأله ماليات ديوانى شرحى به حكمرانى غرب يعنى سالار الدوله نوشته بوده است . سالار الدوله در ابتداى نامه مزبور به مسأله مذكور جواب داد و در همين گيرودار هم سالار الدوله عازم اجراى خيالات خود شده‌اند .