محمد رضا واليزاده معجزى

396

تاريخ لرستان ( روزگار قاجار ) ( فارسى )

نامه‌ها و تلگرافها از تهران به ملاير مورخه 4 ربيع الثانى 1325 قمرى جناب جلالتمآب اجل اكرم ميرزا ابو القاسم خان زيد اقباله از تلگراف جنابعالى از اقدامات و حركات نظر على خان لرستانى نسبت به اطراف نهاوند و اهالى كه در لزوم استعداد اظهار نموده بوديد قرين اطلاح شده ، محض اطمينان شما مىنويسم كه در تنبيه آنها استعداد لازم به حكومت لرستان داده شده است . اقدامات در جلوگيرى و تنبيه آنها خواهد بود . جنابعالى هم بايد به تدابير حسنه و قوه سوار ولايتى جلوگيرى كرده ، سريعا امور آنجا را منظم داريد . فعلا فرستادن استعداد ديگرى از براى آنجا ممكن نيست . وزارت داخله از تهران به ملاير تاريخ 9 ربيع الثانى 1325 جناب جلالتمآب اجل ميرزا ابو القاسم خان حكمران ولايت ثلاثه دام عمره . تلگراف جنابعالى رسيده موجب كمال تعجب شد . عجالتا رفتن جنابعالى به ملاقات شاهزاده مناسب نيست ولى چون ولايات ثلاثه مثل جاهاى ديگر نيست . هم فوج دارد هم سوار و پياده چريك ممكن است فراهم آورد ، فراهم بياوريد . فوج آنجا را حاضر كنيد . حاضر شوند لباس و تدارك از تهران مىرسد . سوار و پياده هم خبر كنيد به‌طورى كه هريك تهيه شود كه در نهاوند حاضر شده براى جلوگيرى اهتمام نماييد . از تهران هم جناب مستطاب اجل سپهدار با اردوى مخصوص حركت خواهد كرد . فردا در خارج شهر اردو خواهند زد . به جناب مستطاب اجل اكرم امير افخم دام اقباله هم تلگرافا حكم موكد شد كه با فوج و سوار همدانى نهاوند بيايد و آنچه لازمه جلوگيرى است ، به عمل بياورند . البته جنابعالى هم از آنچه وظيفه دولتخواهى است خوددارى نكرده و هر روز از اقدامات خودتان و اخبار تازه تلگراف خواهيد فرستاد كه غفلت از وظايف كار نشود . اتابك اعظم . تهران تاريخ يوم دهم ربيع الثانى 1325 حضور مبارك بندگان حضرت مستطاب اشرف ارفع امجد افخم آقاى اتابك اعظم روحيفداه . حسب الامر مطاع مبارك در نهايت عجله به جمع‌آورى استعداد ولايتى از سربازان و سوار و چريك مشغول است كه به اقبال بيزوال لا محاله دو سه هزار نفر فراهم كرده براى جلوگيرى روانه نمايد . قريب سيصد نفر سوار و پياده مستعد ولايتى از خوانين تركمان و غيره روانه نمود ، متواليا روزبه‌روز فرستاده خواهد شد و سه محل در نهاوند هست اگر آنجا سنگر نماييد و استعدادى قابل حاضر شود ، مىتوان جلوگيرى كرد كه لرستانى وارد خاك نهاوند نشود . آنجاها را هم شبانه آدم