ملا عبد الفتاح فومنى گيلانى
259
تاريخ گيلان ( فارسى )
تومان مواجب همهساله جهت او حاصل نموده ، با خلعت فاخره ارسال داشت . و مشاراليه مدت هفده سال از روى استقلال ، در امر سپهسالارى شفت ارتكاب مىنمود . و قورچى على كمانى « 1 » كه سابقا ذكر او گذشت ، هميشه نزد مير حاتم مزبور تردد مىنمود و انواع نيكى و احسان از مشاراليه به او مىرسيد . و در سال اثنى و عشرين و الف به موت طبيعى فوت شده ، به دار القرار ارتحال نمود . و بعد از وفات مير حاتم ، بهزاد بيك - وزير گيلانات - مهمات شفت را به مير فرخ - برادرزادهء امير خواند - كه دختر مير حاتم در حبالهء [ نكاح ] او بود ، تفويض فرمود . و در سنهء تنگوزئيل كه شاه عباس از تسخير گرجستان فراغت يافته ، در صحبت لوارصاب خان به سير و شكار دار المرز نهضت فرمودند ، در فصل تابستان سيچقانئيل از مازندران معاودت نموده ، در كنار درياى قلزم نزول فرموده بودند ، مير فرخ مذكور ، به سجده سربلند شده ، حسب الحكم به سپهسالارى شفت استسعاد يافت و مبلغ پانزده تومان به مواجب همه سالهء او مقرر شد . و مدت هفت سال مشاراليه نيز من حيث الا - ستقلال مرتكب امر مزبور بود . و در سنهء يونتئيل به اجل طبيعى درگذشت . بعد از وفات مرحوم مذكور ، برادر مير حاتم كه در سلك ملازمان شاه انتظام داشت ، و در سفر گرجستان ملازم شاه عباس بود ، به ادعاى منصب موروثى روانهء اردو شده ، از ضعف طالع و بد مددى ابناى روزگار ، مدتى سرگردانيها كشيده ، آخر الامر در مازندران وفات يافت . و اصلان بيك - وزير گيلان بيهپس - طمع در ماليات و ما يعريف اخوين مذكورين نموده ، تمامى را به توسط وسعايت شمس نام - ملازم ايشان -
--> ( 1 ) - منظور كما مردخى است كه منسوب به دهكده كما مردخ است .