ملا عبد الفتاح فومنى گيلانى
245
تاريخ گيلان ( فارسى )
مقالهء سيم در بيان ابتلاى بو سعيد ميرفومنى و فرج بعد شدت او به موجب تقدير قادر غنى نغمهسرايان چمن اخبار و بلبلنوايان انجمن آثار نگاشتهء قلم بدايع رقم مىگردانند كه چون بو سعيد مير - برادر شاه ملك - در فترات ، بدون ملازمت خان احمد خان ، در رانكوه اوقات به دهقنت و زراعت مصروف مىداشت و بعد از آنكه خان احمد خان جلاى وطن اختيار نموده ، متوجه شيروانات گرديد و على بيك سلطان فومنى از شاه عباس لقب خانى يافته ، شاهملك و مير ملك - برادر بو سعيد مير - را كه نوكر معتبر خان احمد خان بودند ، همراه خود به بيهپس آورده ، مرتبهء قرب و اختصاص داده بود ، بو سعيد مير از اطاعت على خان سرگردان شده ، به دستور سابق به ولايت رانكوه توطن نمود . و اين معنى موجب غضب على خان گشته ، عرضه داشتى به فرهاد خان نوشته ، استدعاى حضور بو سعيد مير مىكند . فرهاد خان ملتمس او را مبذول داشته ، حكم به حاكم لاهجان نوشته بود كه بو سعيد مير را تسليم ملازمان على خان نمايد . بعد از ورود حكم فرهاد خان ، على خان ، شير على مير آقا را كه در صفات سبعى و شيمهء بىآزرمى يگانهء روزگار بود ، با چند نفر ديگر از ملازمان ،