ملا عبد الفتاح فومنى گيلانى
241
تاريخ گيلان ( فارسى )
مقالهء دوم در بيان ياغى شدن ملك جهانگير ولد ملك سلطان محمد رستمدارى و مآل حال او به تقدير حضرت بارى چون ملك جهانگير - ولد ملك سلطان محمد رستمدارى - در ابتداى تسخير ولايت مازندران و استيصال ملوك آن ، به اكراه اطاعت نمود ، قلعهء نور و الكاى كجور را به مردم خود سپرده و اهالى حرم و متعلقان خود را برداشته ، به قزوين داخل اردوى شاه عباس گرديد و مدت يك سال در كمال استقلال اوقات مىگذرانيد . لاجرم فرهاد خان در سال ثلاث و الف هجرى با لشكر عراق و فارس روانهء عربستان شد . مولى مبارك عرب را كه والى خوزستان بود ، به دايرهء اطاعت وايلى درآورده و باج و خراج به گردن او گذاشته ، مقضى المرام مراجعت نمود و در بيستم شوال سنهء مذكوره داخل قزوين شدند . شاه عباس ، فرهاد خان و ساير امرا را [ به ] نوازشات اختصاص داده ، در اكثر ايام و ليالى ، به عيش و نشاط قيام مىنمودند . و بالجمله شبى كه شاه عباس به اتفاق فرهاد خان و اجلهء مقربان ، به دكان سعدى چلاوى نزول داشت و به شرب مدام و بوسهبازى جوانان