ملا عبد الفتاح فومنى گيلانى
206
تاريخ گيلان ( فارسى )
و بعد از صدور حكم ، وضيع و شريف و خواص و عوام گيلانات متوجه فرضهء رودسر شدند و در آن صحرا مقام و آرام گرفتند . و از امراى گيلانات مرتضى قلى خان - حاكم گسكر - و حسين خان - والى كهدم - و نعمت اللّه سلطان صوفى - حاكم ديلمان - و مراد خان چينى « 1 » - حاكم لشتهنشا - و اكابر و اعيان ، به اتفاق مردم ولايت ، داخل فرضهء رودسر شدند و در آنجا انتظار ورود شاه عباس مىكشيدند كه به تاريخ روز دوشنبهء بيستم شهر ربيع الاول ، سيچقان ئيل ، شاه عباس از طرف مازندران داخل فرضهء مذكوره شده ، در كنار درياى قلزم نزول واقع شد و در روز استقبال ، امراى گيلانات و ارباب و اهالى و اعيان و مشايخ و مشهوران گيلان به سجده رسيدند . و روز سيم چند نفر از خواص ملك بيهپس را طلب نموده ، از هر باب سخنان پرسيدند و در باب تنقيح مهمات محاسبات سنوات بهزاد بيك سفارشات فرموده ، در روز چهارشنبه به احضار بهزاد بيك فرمان دادند . و چون با مشاراليه به درگاه رسيد ، محاوره و مكالمه فرمودند . شاه عباس در هر باب با مشاراليه در مقام اعتراضات درآمده بهزاد بيك با وجود آن دل از دست نداده ، حرفها مىزد . و در اثناى مناظره و مكالمه درياى غضب پادشاهى به تموج درآمده ، فرمان داد كه ملك على سلطان جارچىباشى ، جار بزند كه هركس از بهزاد بيك و منصوبان وى شكوه و شكايت داشته باشد ، حاضر شده ، به عرض رساند . چندين هزار كس از مردم بيهپيش و بيهپس كه حسب الحكم به سير پنجك درياى رودسر آمده بودند ، همگنان حاضر شدند و چند نفر از مردم لشتهنشا و لاهجان ، از بهزاد بيك و عاملان ، حسب الفرموده ، اظهار شكايت نموده ، دادخواه شدند و شاه عباس بيست هزار كس
--> ( 1 ) - ظاهرا : چگينى .