ملا عبد الفتاح فومنى گيلانى
193
تاريخ گيلان ( فارسى )
گفتار در بيان طلبيدن سيصد نفر لئام گيلانات از شاه عباس در ييلاق سلطانيه و بردن بهزاد بيك ايشان را از سلطانيه به اردبيل چون مرتضى قلى خان - حاكم گسكر - از راه عناد و تعصبى كه با بهزاد بيك داشت ، در آن وقت فرصت يافته ، واقعهء طايفهء لئام گيلان و اسلحه دادن بهزاد بيك ايشان را به عرض شاه عباس رسانيده بود . و او فرموده كه اسامى ايشان را با ساير سپاهى گيلانات ، از تنكابن تا قصبهء فومن قلمى نموده ، به خدمت ارسال دارد . مشار اليه داود شهريار - پسر داود جمال الدين - را كه با اكثر اين جماعت آشنائى داشت ، فرمود كه در محال و مواضع گيلانات تردد نموده ، از روى وقوف و دقت ، اسامى جماعت لئام را درزى اختفا نوشته ، بياورد . شهريار مذكور حسب الفرمودهء مرتضى قلى خان ، در ولايت گيلانات سيار شده ، اسامى سيصد كس را از رؤساى لئام و اصول و اعيان نوشته ، به خدمت مرتضى قلى خان برده بود . و اميرهء مشاراليه همان نوشته را به نظر شاه عباس رسانيده . شاه عباس تفصيل اسامى لئام مذكور را به جنسه از براى بهزاد بيك فرستاده ، حكم برطبق آن به نام بهزاد بيك صادر گشته بود كه