ملا عبد الفتاح فومنى گيلانى
181
تاريخ گيلان ( فارسى )
و بعد از مرور دو سال ، بندگان اعلى ، ولايت گسكر و آستارا را از تيول ذو الفقار خان وضع نموده ، خاصه كرد . و وزارت الكاى مذكور را به قانون گيلانات ، به ميرزاى عالميان عنايت نمود . و نواب ميرزائى ، وزارت آن ولايت را نيز به نام بهزاد بيك رقم فرموده كه به ولايت مذكوره رفته ، سرانجام مهمات و معاملات آنجا نمايد . بهزاد بيك حسب الفرمان ، از لاهجان به فومن آمده ، سپهسالار بو سعيد مير و سعيد بيك را با چند نفر از اعيان ملك بيهپس ، همراه خود به گسكر و آستارا برد . و داروغگى و تحويلدارى گسكر را به سعيد بيك فومنى رجوع نموده و حكومت آستارا و توابع را به جمشيد بيك اميره تفويض فرموده ، عود نمود . و به فومن آمده ، حكومت الكاى فومن را به سلطان محمد بيك - قوم خود - داده ، تكفل مهمات و دادوستد رشت را به عهدهء اهتمام عبد الوهاب رشتى حواله كرد . و اشغال و اعمال شفت و تولم و كوچسفهان را به مردم معتبر و كاردان رجوع فرموده ، خود به لاهجان معاودت و مراجعت نمود . و در اين اوقات ، از شاه عباس ، وزارت قزوين و كل خراسان و مازندران بهشتنشان را به اسم ميرزاى عالميان رقم صادر شده بود و دوات و قلم مرصع ، با زين اسپ و افسار زرنگار و خلعت زركار ، به دو عنايت و التفات فرموده بود . و نواب ميرزائى ، وزارت قزوين را به اصلان بيك رجوع نموده ، و وزارت كل مازندران را به مير ابو القاسم خراسانى تفويض فرمود و خاطر از مقدمات و مهمات ممالك دار المرز جمع نموده ، به استقلال تمام و شوكت و عظمت ما لا كلام ، عازم خراسان ، به قصد تمشيت امور وزارت آنجا گرديد .