ملا عبد الفتاح فومنى گيلانى

179

تاريخ گيلان ( فارسى )

گفتار در بيان آمدن بهزاد بيك به وزارت قصبهء فومن و قصبهء مذكوره را به زيور عدالت آراستن . در روز پنجشنبهء هجدهم شهر شعبان المعظم ، توشقان ئيل ، بهزاد بيك مكرم اليه « 1 » ، به آئين عدالت و آدميت ، به فومن آمده ، وضيع و شريف و خواص و عوام ، با كمال نشاط و خرمى ، به استقلال و استقبال بهزاد بيك مبادرت نموده و ميدان قصبهء فومن را چراغان كرده ، خوشحالىها نمودند و چون بهزاد بيك به وزارت فومن تشريف آوردند ، كدورت ظلم اصلان بيك ، به صفاى عدل بهزاد بيك تبديل يافته ، ساكنان فومن آسودگى و رفاهيت تمام يافتند . و بعد از دو روز ، بهزاد بيك به اتفاق سپه‌سالار بو سعيد مير و سعيد بيك و قضات و اعيان ، به ديوان نشسته ، هفتاد نفر از عجزه و مساكين را كه به تهمت خيانت ، در زندان اصلان بيك مقيد و مغول بودند ، جمله را از حبس و قيد آزاد گردانيد . بيت : خللهاى پيشين تدارك نمود * شب ظلم را عدل او صبح بود اين معنى موجب صيد دلها و سبب تأمين و تأنيس خاطر احرار و ابرار گشته ، از آن باز مردم بلا تفرقهء خيال و اختلال احوال ، به دعاگوئى

--> ( 1 ) - ظاهرا اين تركيب صحيح نيست .