حسن پيرنيا ( مشير الدوله ) و عباس اقبال آشتيانى
ترجمهء احوال 33
تاريخ ايران از آغاز تا انقراض سلسله قاجاريه ( فارسى )
جمادى الاولى هم وزراى كابينهء خود را در فرحآباد بحضور شاه معرفى نمود . پس از معرفى كابينه ، احمد شاه بعنوان استراحت و معالجه در 26 جمادى الاولى از راه بغداد به طرف اروپا حركت كرد و سردارسپه تا قصر شيرين نيز بعنوان بدرقه همراه شاه رفت . اعضاء اين كابينه عبارت بودند از : مشير الدوله رئيس الوزراء . حكيم الملك وزير امور خارجه . سردارسپه وزير جنگ . تيمور تاش وزير عدليه . مدير الملك ( محمود جم ) وزير عدليه . اعتلاء السلطنه وزير پست و تلگراف . اديب السلطنه وزير فوايد عامه . نير الملك وزير علوم . اين كابينهء مشير الدوله دائما در حال قهر و استعفا بود زيرا هم كارشكنىهايى در داخل دولت ميشد و هم در مجلس تحريكاتى وجود داشت كه با توجه به حيثيت دوستى مشير الدوله و علاقهء او باينكه در مملكتدارى همهء اصول رعايت شود ، موجبات كنارهگيرى او فراهم ميآمد . روز دهم ماه رمضان 1340 ق ( 18 ثور 1031 ش ) رئيس الوزراء استعفاى خود را تلگرافا بعرض احمد شاه رساند ، سردارسپه هم بدون آنكه سمتى داشته باشد كليهء معاونين وزارتخانهها را احضار و به آنها امر كرد كما فى السابق مشغول كار باشند و گزارش امور را بوى اطلاع بدهند ! البته مجلس استعفاى رئيس الوزراء را قبول نكرد ، كميسيونى از زعماى مجلس از هرفراكسيون گرد آمده و با سردارسپه و مشير الدوله ملاقاتهايى كردند . در 21 رمضان تلگراف احمد شاه بنام مشير الدوله از اروپا بدين شرح مخابره شد : جناب اشرف مشير الدوله رئيس الوزراء مراتب اعتماد من نسبت بشما محتاج اظهار و بيان نيست ، بطوريكه در تلگراف سابق گفته بودم اظهار كنارهجويى شما موجب كمال تأسف و نگرانى بود ، احساسات مجلس شوراى ملى هم كه تلگرافا اظهار كردهاند نظريات مرا تأييد مينمايد ، تصور ميكنم وظيفهء مخصوصى كه در دولتخواهى داريد مقتضى است بدون تأمل از استعفاى خودتان صرفنظر نموده و جدا به اداى تكاليف خدمت به مملكت مداومت نمائيد ، اميدوارم ان شاء الله با مساعدتى كه از طرف مجلس شوراى