ويلم فلور ( مترجم : ابو القاسم سرى )
50
اشرف افغان بر تختگاه اصفهان ( به روايت شاهدان هلندى ) ( فارسي )
حكومت افغان ، / شيراز / را به درد تا سر آن حكومت / اصفهان / و بخشهاى زيرين پيكرش / گرمسيرات / سقوط كند يا دست كم به « گيجى » دچار شود . در نزديكيهاى پايان سال 1727 هلنديان خبر يافتند كه شاه طهماسب سيد احمد خان را بخشوده و او سيستان را براى شاه تسخير كرده است . در اين زمان باور بر اين بود كه سيد احمد با سپاهيانش به كرمان بازگشته است . در جمعه 24 اكتبر 1727 به زاهد علىخان والى بندرعباس خبر رسيد كه سيد احمدخان با دوازده هزار سپاهى تا ناحيهء تزرگ احمدى پيشروى كرده است . گفته مىشد كه از جانب شاه طهماسب دستور دارد كه بندرعباس را براى شاه تسخير و اداره كند . اما هلنديان اين شايعه را نيز يكى ديگر از دروغهاى بسيارى مىدانستند كه ايرانيان دربارهء فعاليتهاى شاه طهماسب بر سر زبانها انداختهاند . اما دو روز بعد مترجم كمپانى هلند اين خبرها را تأييد كرد و خبر داد كه سيد احمدخان از روستاى شميل گذشته نزديك آبادى ناى بند ( Naiban ) است و بنابراين لازم است انجمنى براى استقبال از وى تشكيل شود چون اتلام با چند تن از مشاورانش براى آوردن آب به گنو - ( Ginauw ) رفته بود . در 21 اكتبر بازرگان پالوس هامل « 19 » جانشين او دستور داد تا اسبها را زين كرده برنشينند و براى ديدار سيد احمد به آبادى نخل ناخدا در يك تا پنج ميلى خاورشهر بروند . وى پيش از حركت دستور داد كه بيست و يك تير توپ به عنوان سلام نظامى شليك شود . سيد احمد در پاسخ احوالپرسىها و تعارفات كاركنان كمپانى هلند فقط گفت « خوب » و به سوى باغ كمپانى هلند « بويتنزرگ « 20 » » اسب راند و در اينجا خانه گرفت . آنگاه هامل از سيد احمد پرسيد كه « آيا با من كارى داريد ؟ » سيد احمد پاسخ داد : نه من امشب اينجا استراحت كرده فردا صبح به بندرعباس مىآيم ! فردا بامدادان پيش از ظهر ، هامل و همراهانش برنشستند تا از سيد احمد در
--> ( 19 ) - Paulus Hamel ( 20 ) - بويتنزرگ Buitenzorg Care free Sans Souci آرام جاى فارغ البال ، خوشحال