ويلم فلور ( مترجم : ابو القاسم سرى )

35

اشرف افغان بر تختگاه اصفهان ( به روايت شاهدان هلندى ) ( فارسي )

قيام و سقوط سيد احمدخان پادشاه كرمان ( 1727 - 1725 ) آغاز جنبش سيد احمد در شبانگاه 7 / 8 / 1722 يا 22 شعبان ميرزا سيد احمد مرعشى همراه با طهماسب - ميرزا خط محاصرهء اصفهان را شكافته گريختند . عياشى و هرزگى طهماسب ميرزا و علاقه نداشتنش به امور كشور و بىتوجهيش به اندرزهاى سيد احمد ، موجب شد كه اين مرد از شاهزاده گسسته و خود قيامى را عليه افغان‌ها سازمان دهد . وى به ابرقوه رفته فرمانى را از سوى طهماسب ميرزا خطاب به خودش جعل كرد كه به موجب آن از سوى شاهزاده به مقام سپاه سالارى فارس و لقب « خان » مفتخر شده بود . در اين فرمان برساخته به مردم فارس دستور داده شده بود كه از سيد احمدخان مانند خود شاهزاده و فرمانهايش تبعيت كنند . از آن پس مردم به زير بيرق سيد احمدخان گرد آمدند . وى بر آن شد كه از ابرقوه كه در همسايگى اصفهانست جابه‌جا شود زيرا كه از حملات تلافى جويانهء افغان‌ها كه هنوز آمادگى مقابله با آن‌ها را نداشت در بيم بود « 1 » . وى به سوى جنوب

--> ( 1 ) - او به بوانات و مرودشت واقع در پنجاه كيلومترى شمال شيراز رفت و از زبر - دست‌خان حاكم افغانى شيراز شكست خورد ، و به ابرقوه بازگشت و به سبب گردن ننهادن به رهبرى طهماسب ميرزا زندانى گشت . اما پس از دو ماه به لطائف الحيل از زندان گريخت .