ويلم فلور ( مترجم : ابو القاسم سرى )

90

اشرف افغان بر تختگاه اصفهان ( به روايت شاهدان هلندى ) ( فارسي )

تداركات ياد شده اين شايعه بوده كه پنجهزار تن از طوايف بلوچ به سركردگى مير - عبد اللّه فرزند مير سمندر مىخواهند به كرمان حمله كنند . اما اين شايعه تأييد نشده و خبر رسيده كه تيمورخان ، تركى كه در خدمت افغانان بود براى بهره‌بردارى از غنايم جنگى با مردانش از كرمان بيرون شده است . اندكى بعد گزارش شد كه او با دسته‌اى مركب از هفتصد تا هشتصد مرد جنگى از شيراز گذشته است . شاه اشرف يك يوزباشى را با هزار سپاهى به دنبال تيمورخان « 55 » فرستاد تا او را ترغيب به ايستادن و بازگشت كرده در صورت سرپيچى ، او و سپاهيانش را نابود كند لكن تيمورخان يوزباشى را سخت شكست داده و با غنايم فراوان در حين حركت به سوى ولايت خود ، به تاراج و اسير كردن بسيارى از مردم آبادىهاى سر راه پرداخته است . زبردست خان يا براى نشان دادن واكنش در برابر اين شايعه كه سيد احمدخان يزد را تسخير و كاروانها را تاراج كرده يا به احتمال قوىتر در نتيجهء دسيسه‌هاى دربار در روز شنبه 27 سال 1728 بندرعباس را به سوى مقصد نامعلومى ترك كرد . برخى مقصد او را اصفهان و برخى كرمان مىدانستند . بنا به گفتهء زاهد عليخان لارى شاهبندر بندرعباس ، زبردست خان با سپاهيانش براى نابود كردن سيد احمدخان به داراب رفته بود ، ولى معلوم نبود كه واقعا او به داراب رفته باشد ، و احتمال آن هم نمىرفت ، زيرا كه در 22 ژوئن 1728 نامه‌هائى كه براى اهالى ارمنى و مسلمان بندرعباس از اصفهان آمد حكايت از آن داشت كه سيد احمدخان سه چهار بار افغانان را در ميان راه شيراز - اصفهان شكست داده است . اين خبرها باز در 9 ژوئيه 1728 تأييد شد افزون بر اين خبر رسيد كه سيد ، بيگلر بيگى شيراز را گريزان ساخته است . شاه اشرف زبردست‌خان را مقام بيگلر بيگى فارس و كرمان داده مأمور ساخت كه سيد احمدخان را دنبال كرده به فعاليت‌هايش پايان دهد . پيش از اين در 18 و 22 مه گزارش رسيده بود كه زبردست خان به سبب تجاوزات و نيز تاراج‌هايش در بندرعباس در پى شكايت يكى از رؤساى عرب اين ناحيه تنزيل مقام يافته ظاهرا شاه اشرف هنوز در تعقيب

--> ( 55 ) - براى مطالعه در دليل احتمالى رويگردانى تيمورخان رك مرعشى ص 79 - 78