مرتضى مطهرى

458

مجموعه آثار شهيد مطهرى ( فارسي )

الَى الْقِدِّ اين درد تو را بس كه با شكم سير بخوابى و در اطرافت افرادى گرسنه بخوابند . زهد همان زهدى است كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله داشت . با اينكه پيغمبر در اواخر عمر فوق‌العاده قدرت داشت ولى آنقدر دلش زنده بود و اهل ايثار و گذشت بود كه آيه نازل شد : ميانه‌روى را از دست نده . يك وقت اصحاب ديدند وجود مقدس پيامبر موقع نماز نيامد . بعداً معلوم شد كه وقت نماز برهنه‌اى به منزل ايشان آمده و حضرت چيزى نداشته است جز اينكه لباس تنش را بكند و به او بدهد و به اين جهت نتوانسته است به مسجد بيايد . به اين مىگويند زهد و انسانيت . وَ لاتَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلولَةً الى عُنُقِكَ وَ لاتَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلوماً مَحْسوراً « 1 » . رسول اكرم صلى الله عليه و آله يك نفر را مىفرستد كه برايش پيراهنى بخرد . او مىرود يك پيراهن نسبتاً عالى مىخرد به دوازده درهم و مىآيد . حضرت نگاه مىكنند و مىگويند من به پيراهنى كمتر از اين هم مىتوانم قناعت كنم . دومرتبه مىروند و در سر راه كنيزكى را مىبينند كه گريه مىكند ، مىپرسند چرا گريه مىكنى ؟ دخترك جواب مىدهد : پولى صاحبخانه به من داده و من آن را گم كرده‌ام . حضرت چهار درهم به او مىدهند و روانه مىشوند و بعد با هشت درهم ديگر دو پيراهن مىخرند و يكى از آنها را به عريانى مىدهند . در بازگشت مىبينند همين كنيز نشسته و گريه مىكند . حضرت سؤال مىكنند چرا گريه مىكنى ؟ مىگويد : چون خيلى دير شده است مىترسم اگر به منزل بروم مرا كتك بزنند . مىفرمايد : بيا با هم برويم تا شفاعت تو را بكنم . كنيز را با خود مىبرد . وقتى كنيز درِ خانه را به حضرت نشان مىدهد حضرت از پشت در فرياد مىكند : السَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اهْلَ الْبَيْتِ ! عادت ايشان بود كه وقتى مىخواستند وارد خانهء كسى شوند سلام مىكردند ( دستور قرآن است كه بدون اجازه داخل خانهء كسى نشويد ) ، همين كارى كه ما مىكنيم و يا اللَّه مىگوييم . البته يا اللَّه ذكر است و چه بهتر كه در اين‌جور مواقع اعلام مردم با يك يا اللَّه باشد . حضرت بلند سلام كرد . اهل خانه كه صداى پيغمبر را شنيدند قلبشان به تپش افتاد ، مىدانستند كه پيغمبر تا سه بار سلام نكند برنمىگردد . حضرت باز سلام كردند . اهل منزل جواب ندادند . مرتبهء سوم كه حضرت سلام كردند ، اهل خانه فرياد

--> ( 1 ) . اسراء / 29 .