الشيخ باقر شريف القرشي ( مترجم : محمدرضا عطائى )

470

حياة الإمام الهادي ( ع ) ( تحليلى از زندگانى امام هادى ع ) ( فارسي )

مرد معينى است و همين طور گناهانى را كه خداوند از آنها نهى كرده است ، تأويل و توجيه مىكردند و تمام اينها در ضمن نامه‌اى كه ابراهيم بن شيبه خدمت امام عليه السّلام نوشت آمده است و آن نامه چنين است : « فدايت شوم ، گروهى در نزد ما هستند كه در شناخت فضيلت شما اختلاف نظر دارند و سخنان گوناگونى مىگويند كه دلها از شنيدن آنها تنفّر دارد و سينه‌ها تنگى مىكند ، احاديثى را در آن باره نقل مىكنند كه به خاطر سنگينى بيان نه مىتوانيم به آنها اعتراف كنيم و نه مىتوانيم آنها را رد كنيم و نه به دليل آن كه به پدران شما نسبت مىدهند ، مىشود انكار كرد ، ناگزيريم نسبت به آنها متوقف باشيم زيرا آنها سخنان ايشان را تأويل مىكنند و مىگويند : معناى سخن خداى عز و جل ( إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ ) [ 1 ] - براستى كه نماز از ناشايستها و بديها بازمىدارد - و اين سخن خدا ( وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ * ) [ 2 ] - نماز بخوانيد و زكات را بپردازيد - معناى نماز مردى است ، نه ركوع است نه سجود و همچنين معناى زكات همان مرد است نه چند درهم و نه پرداخت مال و چيزهاى ديگر ، واجبات و سنتها و گناهان را توجيه و تأويل مىكنند و تا اين حدى كه گفتم آنها را تغيير مىدهند ، اگر صلاح بدانيد بر دوستانتان منت بگذاريد به خاطر سلامتى و نجات ايشان از اين سخنانى كه باعث تباهى و هلاكت ايشان است ( پاسخ مرحمت كنيد ) ، و از جمله كسانى كه مدعى دوستى با شما هستند و مردم را به اطاعت خود دعوت مىكنند ؛ على بن حسكه و قاسم يقطينى است ، شما دربارهء قبول سخن همهء آنها چه مىفرماييد . . . » امام عليه السّلام در پاسخ نامه چنين نوشت : « اين دين و آيين ما نيست از آن دورى كن - . » [ 3 ]

--> [ 1 ] سورهء عنكبوت / 45 . [ 2 ] سورهء بقره / 110 . [ 3 ] رجال كشى .