شيخ محمد بن طاهر السماوي ( مترجم : عباس جلالي )
280
ابصار العين في انصار الحسين ( ع ) ( سلحشوران طف ) ( فارسي )
ص - روز عاشورا پنج بانو از خيمهگاه امام حسين بيرون آمده و در برابر دشمن قرار گرفتند كه عبارت بودند از : 1 - كنيزك مسلم بن عوسجه : زمانى كه مسلم به شهادت رسيد ، وى با سر دادن فرياد وا سيّداه ! از خيمه بيرون آمد . 2 - ام وهب همسر عبد اللّه كلبى : وى به اتفاق شوهر ، براى نبرد با دشمن از خيمه خارج گرديد و پس از شهادت همسر ، خود نيز به شهادت رسيد . 3 - مادر عبد اللّه كلبى : وى براى تشويق عبد اللّه از خيمه بيرون آمد و پس از شهادت فرزند ، او را ستوده و خود به مبارزه پرداخت . 4 - مادر عمر بن جناده : او پس از شهادت فرزند براى مبارزه از خيمه خارج شد . 5 - زينب كبرى عليها السّلام : آن مخدّره پس از شهادت على اكبر عليه السّلام با فرياد : يا حبيباه ! يا بن اخيّاه ! از خيمه بيرون آمد و به سمت ميدان دويد و خود را روى بدن على اكبر افكند و امام حسين عليه السّلام نزدش آمد و او را به خيمه بازگرداند . ق - خانوادههاى آن دسته از ياران ابا عبد اللّه الحسين عليه السّلام كه از خاندان ابو طالب نبودند در كوفه باقى ماندند ؛ زيرا وقتى آنها به كوفه رسيدند ، نزديكان قبيلهء آنان نزد ابن زياد وساطت كرده و آنها را از اسيران جدا كردند ولى اسراى خاندان ابو طالب به شام برده شدند . ر - بنا به روايت جمعى ، از جمله شيخ صدوق در امالى « 1 » ، پس از شهادت ابا عبد اللّه الحسين عليه السّلام دو كودك به نامهاى « ابراهيم و محمد » از فرزندان عقيل يا جعفر در كوفه به شهادت رسيدند ، بدين سان كه وقتى زنان و فرزندان اسير را وارد
--> ( 1 ) . امالى صدوق : 76 ، ح 2 ؛ بحار : 45 / 100 ح 1 .