السيد محمد صادق الروحاني

320

توضيح المسائل ( فارسي )

چنانچه خشك آنها ره اندازه نصاب باشد ، بايد زكات آنها را بدهد . مسأله 1872 - خرمايى كه تازه آن را مى خورند واگر بماند بعد از خشك شدن ، خرما به آن نمى گويند ، ولو مقدارى باشد كه خشك آن ره 288 من و 45 مثقال كم برسد ، زكات آن واجب نيست . مسأله 1873 - گندم وجو وخرما وكشمشى كه زكات آنها را داده ، اگر چند سال هم نزد أو بماند زكات ندارد . مسأله 1874 - اگر گندم وجو وخرما وانگور از آب باران يا نهر مشروب شوند يا مثل زراعتهاى مصر از رطوبت زمين استفاده كنند ، زكات آنها ده يك است واگر با دلو ومانند ل آن آبيارى شود ، زكات انها بيست يك است . واگر مقدارى از باران ، يا نهر ، يا رطوبت زمين استفاده كنند وبه همان مقدار از آبيارى با دلو ومانند آن استفاده نمايند زكات نصف آنها ده يك وزكات نص ديگر آنها بيست يك مى باشد يعنى از چهل قسمت سه قسمت آن را بايد بابت زكات بدهند . مسأله 1875 - اگر گندم وجو وخرما وانگور ، هم از آب باران مشروب شود ، وهم از آب دلو ومانند آن استفاده كند ، چنانچه طورى باشد كه عرفا بگويند آبيارى با دلو ومانند آن شده ، زكات انها بيست يك است واگر عرفا بگويند آبيارى با آب نهر وباران شده ، زكات آنها ده يك است . مسأله 1876 - اگر شك كند كه آبيارى با آب باران وآب دلو بوده يا عرفا مى گويند با آب باران آبيارى شده ، مى تواند از نصف آن ده يك واز نصف ديگر آن بيست يك بدهد ونيز اگر شك كند كه با هر دو بوده ، يا عرفا مى گويند آبيارى با دلو شده ، مى تواند زكات تمام آن را بيست يك بدهد . مسأله 1877 - اگر گندم وجو وخرما وانگور با آب باران ونهر مشروب شوند وبه آب دلو ومانند آن محتاج نباشند ولى با آب دلو هم آبيارى شوند ، وآب دلو به زياد شدن محصول كمك نكند ، زكات آنها ده يك است واگر با دلو ومانند آن آبيارى شوند وبه آب نهر وباران محتاج نباشد ولى با آب نهر وباران هم مشروب