اليعقوبي ( مترجم : آيتي )

406

تاريخ اليعقوبي ( فارسي )

دوران موسى بن مهدى بيعت براى هادى موسى بن محمد مهدى كه مادرش كنيزى بنام خيزرانه بود ، در ماسبذان بانجام رسيد و خودش در گرگان بود و برادرش هارون براى او بيعت گرفت و پيشامد را به او نوشت و فرستاده كه نصير خادم بود هشت روز پس از مرگ پدرش نزد وى رسيد . خورشيد در آن روز در 17 درجه اسد بود ، و قمر در 22 درجه و 30 دقيقه اسد ، و زحل در 1 درجه و 40 دقيقه دلو در حال رجوع ، و مشترى در 14 درجه و 30 دقيقه عقرب ، و مريخ در 28 درجه و 50 دقيقه سرطان ، و زهره در 8 درجه و 30 دقيقه سنبله ، و عطارد در 9 درجه و 50 دقيقه سنبله ، و رأس در 29 درجه و 15 دقيقه ميزان . هادى پس از سه روز از گرگان رهسپار عراق شد و در عيساباد كه مهدى آن را ساخته بود و خود موسى آن را بانجام رسانيد ، فرود آمد و همانجا منزل داشت و دايى خود غطريف بن عطاء را والى خراسان و مضافات آن قرار داد و هنگامى كه غطريف وارد خراسان شد اوضاع ( سياسى ) آرام و ( مردم ) آسوده و پادشاهان سر بفرمان بودند ، اما در اثر كارهاى زشت و ناتوانى و زبونى او شهرها بهم خورد و جماعتى از طالبيان بجنبش آمدند و به شاهان اطراف پناهنده شدند ، پس آنان را پذيرفتند و نويد يارى و مساعدت دادند ، و جهت آن بود كه موسى در تعقيب طالبيان اصرار ورزيد و آنان را سخت ترسانيد و مقرريها و بخششهايى را كه