اليعقوبي ( مترجم : آيتي )
370
تاريخ اليعقوبي ( فارسي )
ابراهيم بيت المال و جز آن را تصرف كرد و جعفر و محمد پسران سليمان بن على كه در بصره بودند رهسپار ميسان شدند و آنجا در خندقى متحصن شده اقامت گزيدند و ابراهيم بن عبد الله ، مغيرة بن فزع سعدى را به اهواز فرستاد تا محمد بن حصين عامل آنجا را بيرون كرد و بر شهر دست يافت ، و نيز يعقوب بن فضل بن عبد الرحمان ابن عباس بن ربيعة بن حارث بن عبد المطلب را به فارس فرستاد و او به فارس در آمد و اسماعيل بن على را از آنجا بيرون كرد ، و هارون بن سعد عجلى را به واسط فرستاد و بر نواحى آن استيلا يافت ، و برد بن لبيد يشكرى را به كسكر فرستاد و بر آن دست يافت . ابراهيم از بصره بيرون رفت و نميلة بن مره اسعدى را جانشين گذاشت و دفتر ( سپاهيان ) خود را شمرده بود و شصت هزار بودند ، پس در اول ذى - القعده از بصره بيرون رفت و از راه كسكر آهنگ منصور كرد . ابو جعفر به عيسى ابن موسى نامه نوشته و او را فرموده بود كه در آمدن شتاب ورزد و چون عيسى از راه رسيد به او گفت : اى ابو موسى تو از جعفر و محمد پسران سليمان بفتح كردن سزاوارترى پس راه خود را در پيش گير تا خدا پيروزى را بر دست تو كامل نمايد . عيسى با هجده هزار نفر از سپاهيان و پيروان ابو جعفر بيرون رفت و به جعفر و محمد پسران سليمان بن على نوشت كه بوى ملحق شوند . ابراهيم هم پيش رفت تا به قريه اى بنام « باخمرا » رسيد و عيسى بن موسى در قريه اى بنام « سحا » فرود آمد و حميد بن قحطبه طائى براى نبرد پيش تاخت و جنگ بشدت در گرفت و سختترين جنگى شد و شكست با عيسى بن موسى بود تا آنجا كه مردم در برترى و پيروزى ابراهيم شك ( ن ) [ 1 ] داشتند ، سپس مسلم بن قتيبه باهلى با سوارانى از يكسو بر سپاهيان ابراهيم حمله برد و گمان بردند كه دشمن را كمينى است و به هزيمت رفتند و ابراهيم با چهار صد نفر از زيديه باقى ماند و جنگ سختى كرد ( ند ) [ 2 ] ابراهيم
--> [ 1 ] ن ، ص 113 . [ 2 ] ن ، ص 113 .